Opet LED osvetleni

Peter janiš peto.janis na gmail.com
Čtvrtek Leden 12 13:57:17 CET 2017

Dobrý deň

Správne nasvietenie výkladu je trošku zložitejšie.
Pre ilustráciu aké faktory môžu slúžiť ako vstupy pre výber osvetlenia
pozrite tento dokument:
http://www.sleprojects.com/default/fileshare/open/id/bd9c090f5e4ae63b24c25f9222ae51fba217e27c
Ďaľšie nájdete tu: http://www.sleprojects.com/downloads-sk
Je to troška rozhádzané ale nájdete tam aj office lighting, home lighting a
pod...

Áno, dá sa nastaviť "nejaké" svetlo namiešaním pomocou RGBW ledky, ale
prejdete o výklad ďalej, ktorý je nasvietený komplexnejšie a zistíte, že
ten váš vypadá pri ňom hrozne.

btw, doma mám LED panely, LED žiarovky a klasické žiarovky.
Pri návšteve nikomu nepoviem kde čo je, len im poviem nech si vyberú
miestnosť, kde sa im zdá osvetlenie najlepšie.
Väčšinou sa nevedia rozhodnúť či je to obývačka alebo kuchyňa.
A teraz pozor: Kuchyňa - osvetlenie pomocou LED panelu s CCT 5600K,
obývačka - LED žiarovka (jedna!) s CCT 4000K. (CRI nebudú mať viac ako 80).

No čo myslíte prečo je to tak?
Veď 5600K je studené svetlo, ako na patológii....

Nábytok, steny, strop - použité materiály a farby. To dotvára celkový pocit
zo svetla.
Takže - podľa mňa nejestvuje univerzálna rada aké CCT domov (CRI neriešim,
bežne sa dodávajú nad 80), závisí to od pocitov tých, ktorí tam žijú -
proste si to vyskúšajú.

Pri retaile je to zložitejšie, ako určite uvidíte v onom dokumente.
Tam naozaj musíte vedieť ČO budete nasvetlovať. A následne sa vyhrať s tým
AKO.

Pri kombinácii RGBW sa používajú biele čipy s bielou neutrálnou alebo
studenou (t.j. +/-  3700 - 4200 a 5700 - 7000). Výber čipu opäť závisí ta
tom, ČO budete nasvetlovať.

Napríklad pre zlatníctva je najvhodnejšie použiť TunableWhite osvetlenie -
zlato sa nasvecuje inak ako striebro.

Ako píšem je to trošku zložitejšie a to som ešte nezabŕdol to problematiky
oslnenia, zónovania, CRI pre jednotlivé typy produktov atď....

p.j.