ot: skolske chemicke pokusy

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Pátek Únor 10 01:27:34 CET 2017

Ja mam na fyziku len najlepsie spomienky. Moj tatko aj mamka boli
fyzikari na roznych ZS. K obom som do fyzikalnych kabinetov chodil od
mala a s pomockami som sa mohol hrat. Obom som pomahal s inventurou este
pred 2. stupnom, takze som poznal prakticky vsetky pomocky, s ktorymi
sme neskor robili pokusy. Mal som aj privilegium, ze som mohol mat na
vikendy pozicane veci, ktore ma zaujali. Pamatam si kladkostroje a
cerveny, kozenkou potiahnuty elektro kufrik :-)

Chodil som na ZS, kde ucila mama, ako jedina fyzikarka, takze aj mna.
Fyziku vie podat dodnes, davno na dochodku. Bola prisna, ale
spravodliva. To mi povedali uz vtedy aj ti, co ju nemali radi, lebo mali
zle znamky, pretoze fyziku fakt nevedeli.

Najvacsi problem som mal, ked sme robili pokusy a ja ako znaly som sa so
spoluziakom s pomockami zabaval nad ramec uciva a nad ramec
akceptovaneho vyrusovania. Az sme 2x skoncili za dverami. Tam nas
vymakol zastupca a ze co tu robime... reku sudruzka(*) ucitelka nas
vyhodila, lebo sme vyrusovali. Ze ktora.. povedal som.. "aha, tak do
toho sa starat nebudem". Spoluziak prisiel domov a nic; mna cakalo
peklo, ze robim hanbu atd :-)

Na gympli sme mali tiez ucitelku prisnu, ale spravodlivu. Chodil som na
kruzok FO, lebo ma to este od ZS bavilo. Okrem zaujimavych prikladov sme
si uzili aj bezne rozptylenia. Ona casto vecer doviedla psika, ktory sa
nam tam plantal popod nohy, kym sme pocitali pristatie na Mesiaci (v tom
case psickari ani v meste neboli bezny jav). Alebo ked sme sedeli v
labaku 2m pod urovnou terenu, okna boli z pohladu miestnosti nad hlavami
a z vonku par cm nad zemou. Ozran sa v tme vysiiikal na nase okno, ktore
bolo uplne priehladne. Vonku tma, my dnu pri svetle. Videli sme vsetci
vsetko :-) A na druhy den, na beznej hodine fyziky bol na okne papierik
"NEOTVARAT". Tie pohlady nas zasvatenych na fyzikarku a jej vyraz
potlacaneho vybuchu smiechu medzi ostatnymi nezasvatenymi spoluziakmi
stali za to :-)

No a raz sa mi nezadarilo a na fyzike som dostal 4 z pisomky, ktoru som
podcenil. Nejaku jednotku som potom este stihol nabrat. Ked sa chylilo k
vysvedceniu, fyzikarka vyhlasila moznost opravit si znamky s tym, ze da
otazku z hocicoho z celeho roka. A rovno aj vymenovala tych, u ktorych
to ma zmysel. Ja som medzi nimi nebol. Po hodine som za nou zasiel, ze
sak mam priemer 2.5 a 3-ku na vysvedceni nechcem, ze by som si to na 2
rad opravil. Pozrela na mna ako na ... ze "Co vy chcete, riesite FO, kym
si niektori valaju sunky, mate jasnu jednotku". Vravim, ze mam tam 4.
Ona na to, ze to sa stane kazdemu, vie, ze fyziku ovladam, kazde 2t to
vidi na kruzku a nema problem to pripadne obhajit, ak by to niekto riesil.
Skoda, ze ochorela a musela zo skoly odist. Potom sme mali 2 fyzikarov,
boli v pohode vedomostne, aj ludsky, ale nieco nam chybalo... Inac jeden
nam KV priblizil tym, ze vsak to isto pozname, lebo pocuvame Slobodnu
Europu. V tej dobe sme ako "pouceni" studaci na to nevedeli reagovat
inac, ako mlcanim...

Na druhej strane na tom istom gympli sme mali aj povinne volitelny
predmet, zvolil som si eletrotechniku. Ucil nas mlady absolvent VS a ten
vedel len to, co mal otrocky zapisane z prednasok. Ten nam okrem
nabiflovanej teorie nepriniesol nic nove. Otazky sme po par pokusoch
vzdali. Obcas sme si z neho vystrelili vyhodenim isticov v labaku a ani
nepochopil, co sa stalo...

Na VS mam tiez spomienky na fyziku, tiez bola zena ucitelka a tiez
fyzike rozumela. Ale bola "svojska", v porevolucnych casoch do toho
vnasala aj politiku a viac-menej som bol rad, ze som si skusky odbil na
prvy krat. Prvy semester za 2 a to ma presviedcala, ze nema to srdce mi
zapisat 2 a bla bla... to bolo leto, reku piste a idem na prazdniny... a
tak aj po dlhej diskusii bolo, ale len s vyhrazkou ze si na mna v dalsom
semestri posvieti. Aj sa stalo, ale to som uz zvladol podla jej
predstav. Inac jej tradicnou otazkou pre tych, co boli na rozhrani
trojka/letis, bolo "pomocna otazka: Schrodingerova rovnica" :D [to uz
roky nedam]

miro

* takto oslovovat sme museli vsetkych ucitelov, aj ked nasi v strane
nikdy neboli a maju na to aj patricny nazor.