DIY Stolni multimetr

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Neděle Prosinec 24 14:16:55 CET 2017

Aha,
takže se nechce ani tak klasický stolní multimetr, ale něco jako vícekanálový měřící systém. To je ale úplně něco jiného, včetně požadavku na měření proudu okolo 100A.
Já jsem to doopravdy pochopil jako požadavek na klasický multimetr - tedy něco lepšího, než je běžná žlutá plastová věc do ruky.
Vícekanálové měřící systémy existují, ale v moderním provedení je to drahé, a drahé to bylo i vždy dříve - jsou to prostě speciály do laboratoře (elektrické/mechanické/chemické ...) nebo do sériové výroby, nikoliv běžné servisní přístroje. Dost často to byl přídavek k tomu stolnímu multimetru, který uměl přepínat vstupy. A k tomu nějaká řídící centrála - dnes počítač. Bylo to většinou jednoúčelové do té míry, že se tomu musel napsat program pro konkrétní aplikaci/zkoušku/výrobu.  Výhodou za doby HPIB bylo, že to mělo alespoň nějaký displej na kontrolu, co to dělá - dalo se to použít jako normální přístroj při rozbíhání dané aplikace. Novější karty bez ovládacích prvků už byly na hledání chyb trošku složitější.

A k tomu měření velkých proudů - na to se používají buďto bočníky nebo transformátory. A to i v těch laboratořích. Ono už to ani mechanicky jinam moc nejde - přívodní dráty musí být prostě silné. A pro servisní použití klešťové měřáky - se všema výhodama a nevýhodama.

Takže jde o to, co je cílem. Ale stolní multimetr to asi nebude. I když by se do něj a vůbec klasických přístrojů asi dalo odpíchnout - poskládat si krabičky, ty propojit nějakým rozhraním, a v počítači ukládat data. Akorát jde o to, jestli toto je ta správná cesta - tedy mít více "shodných" krabiček, a z těch si poskládat systém, který je aktuálně potřeba. V praxi jsem toto viděl často ve VF technice - akorát ty krabičky byly různé generátory a analyzátory, každý na desítky nebo spíš stovky tisíc. Pro laboratoř v pohodě, pro výrobu nic moc - bylo to drahé a rozměrné. Takže se začaly dělat karty, které uměly potřebnou VF funkci a neměly displej a ovládací prvky. Co jim ale témě zůstalo byla cena.

Tomáš OK2MTM

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Admin HWnews
Sent: Sunday, December 24, 2017 1:30 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: DIY Stolni multimetr

Me se, ale nechce davat 5.000Kc za pristroj, ktery nepotrebuji a ktery by mi vlastne ani nevyhovoval.

Nevim o tom, ze by uvedene pristroje mely bezne proudove rozsahy 50-100A, moznost logovani na web a idelane aby ukazovaly i P a energii a eventuelne jako bonus nejake peaky. Nepotrebuji, aby to merilo odpory a ani stridave veliciny.
Dalsi vec je, ze by se mi libily treba dva kanaly na napeti a dva kanaly na proud.

Co se tyka kalibraci...priznam se, ze jsem snad v zivote nepotreboval merit presneji nez na 0.01V a i tak me vetsinou nezajimala absolutni hodnota, ale spis jeji zmena.

RV