Zajímavá zkušenost s diskem s AF a USB převodníkem

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Prosinec 19 18:47:23 CET 2017

Zdravím,
  koupil jsem si dnes SATA disk (klasický rotational) o kapacitě 1TB. Je na
něm nápis AF (Advanced Format). Mimochodem je určen do toho Zotacu místo
té maličké 60GB SSD, která už v mém případě měla dle SMART docela najeto
a úplně jsem jí už nevěřil a hlavně byla moc malá.
  Po zastrčení do USB adaptéru (aby mohl být z běžícího stroje nafdiskován,
naformátován a nainstalován) fdisk hlásil logické i fyzické sektory 4 kB.
Formát jsem provedl, i vše ostatní, ale disk nechtěl pak při zapojení na
definitivní místo, tj. vnitřní SATA konektor na základní desce, bootnout.
Tak jsem bootnul z flash a fdisk hlásil, že disk viděný optikou interního
SATA řadiče má logické sektory 512B, ale fyzické 4kB. Díky tomu měly všechny
partitions přesně osminu původně zadané kapacity a proto to nebootovalo. Toto
také lépe vystihovalo ten nápis "AF", protože ten se podle mne takto má
chovat. Disk má mít vnitřně 4k sektory, ale má je "sekat" na 512B a takto
nabízet počítači (což je ale stejně zbytečné, protože 4k sektory zvládají
dnešní OS celkem hravě a z těch menších si stejně dělají pro svoji potřebu
větší "clustery").
  Nicméně, udělal jsem experiment: shodil jsem všechny partice a zadal je tam
znovu tak, jako při původním zadání přes USB. Přímo fdisk hlásil, že tam
vidí signatury existujících FS, na všech čtyřech. To bylo dobré znamení.
Poté jsem je ocheckoval a všechny byly zcela bez chyb, s již nainstalovanými
daty. Je zajímavé, že filesystemu byla jiná reportovaná délka sektoru zcela
lhostejná a fungoval zcela bezvadně (ext4). Nu a poté počítač normálně bootnul
a běží doteď.
  Takže tedy pozor na různé převodníky SATA <> USB, ne se všemi druhy fyzického
formátování disku jsou plně kompatibilní.

Zdraví Pavel