8086

Michal Grunt michal.grunt na gmail.com
Úterý Prosinec 5 17:19:47 CET 2017

A existuje dnes pouzitelne C pro Z80?

Od: Pavel Troller
Odesláno:úterý 5. prosince 2017 16:44
Komu: HW-news
Předmět: Re: 8086

Zdravím,
  v té době C existovalo, ale bylo doménou jen v *IXové sféře na minipočítačích
a větších strojích. Na mikropočítače se seriózní C nedělalo. Vzpomínám na
HiSoft C pro ZX Spectrum - bylo to něco tak neuvěřitelně omezeného, že to
mělo buffer jen na pár kB zdrojáku a výsledný kód byl pár set bajtů. A navíc
to C skoro nic neumělo (ale já tehdy taky neuměl vůbec C, takže to šlo hezky
dohromady :-) ).
  Na CP/M byl Turbo Pascal, ale já měl mnohem radši nástroje *80 od Microsoftu.
Ano, čtete dobře! V této době jsem byl obrovským fandou a obdivovatelem této
firmy, od které bych dnes nechtěl ani fimrware do opékače topinek. Konkrétně
tam byl:
  B80 - překladač (ne interpretr) Basicu - na svou dobu velmi vyspělý
  F80 - překladač Fortranu
  M80 - Makroassembler, umící I8080 i Z80 (prvé 2 měly výstup právě do zdrojáku
        pro tento nástroj)
  L80 - Linker a knihovník.
  Bylo velmi pěkné zkompilovat nějaký Bazík a pak kouknout na ten zdroják
v ASM. Člověk si říkal, že to určitě půjde zoptimalizovat a půlku kódu zahodit.
Ne, většinou se jednalo o docela optimální řešení, které by sice nativní
assemblerista nepoužil (např. proměnné na zásobníku), ale pro generický
překladač to bylo nutné, jinak by se register manager musel zbláznit :-).
  Tak jsem to kombinoval - většinou přímo v M, občas nějaký projekt pro školu
ve F (inu, učili jsme se ho a např. v Teorii obvodů jsme pro něj měli programy
na výpočet filtrů) a semtam něco jednoduššího v tom B. Pascal jsem v té době
sice uměl, ale už tehdy jsem neměl rád IDE a proto mi Turbo vadilo. Mimochodem
jsem používal CP/M editor Vedit, který, jak jsem pak zjistil, byl hodně podobný
vi, takže přechod na vi pod *IXem byl snadný a bezbolestný :-).

  Zdraví Pavel