Kontgrolka LED na 230V

Úterý Prosinec 5 09:18:20 CET 2017

Kdysi jsme v práci používali LED žárovky od Tronu v patici BA9s, do
signálek na rozvaděčích. Byla to náhrada žárovek, které se tam
používaly dřív. Když jsem tu LED žárovku rozkuchal, uvnitř byl
můstkový usměrňovač, zenerka, vlastní LED a dva odpory, všechno až na
tu LED v provedení SMD. Používali jsme převážně 24V verze, brala asi
15mA. 230V verze (resp. všechny verze nad 24V) měla adekvátně snížený
proud, aby celkový příkon byl pod 500mW, taky svítila míň. LEDka by
samozřejmě vydržela vyšší proud, ale upekly by se ty srážecí odpory.

http://www.tron.cz/Data/Ceniky/LED_signalky_cenik

Jinak to můžou být dvě antiparalelní LED v jednom pouzdru, to jsem
taky viděl, bylo dokonce vidět, že svítí jen jedna polovina, pokud se
napájela DC napětím. To pak nahradí zenerku i ten usměrňovač.

Později jsme je přestali používat, protože je plně nahradily LED
moduly přímo od výrobců těch signálek, takže už jsme nekupovali BA9s
patice a LED žárovky.

Výpočty o spotřebě energie signálek jsou úsměvné. Když máte nějaký
velín v elektrárně nebo v továrně, potřebujete indikovat různé stavy,
LED + odpor je úžasně jednoduché a spolehlivé řešení. Na 24V to bere
ale nějakých 360mW (24Vx15mA) - 500mW (na 230V). Jistě, nějaký DC/DC
měnič by měl vyšší účinnost, ale se spolehlivostí to bude krok zpět,
asi jako žárovky, co se používaly za starých časů, které byly ještě
míň efektivní a navíc praskaly, proto se taky indikační panely
vybavovaly tlačítkem "test", kterým se na všechny signálky přivedlo
napětí a obsluha zjistila, jestli jsou všechny dobré.

V autě máte taky na palubce kontrolky a taky žerou energii.

P.K.