Trakcni baterie - zivotnost

Středa Srpen 16 11:17:38 CEST 2017

Na ten článek jsem taky narazil při pátrání po nějakých informacích a velmi mně překvapila tabulka životností... Myslím si, že je to nesmysl.
Trakční baterie mají životnost danou dvěma základními faktory a to je provozní teplota (10 - 55°C je povolená, 30°C nominální) a vybíjecí proud.
Pokud se nějaký výrobce odváží uvést životnost baterie v cyklech, pak se jedná o cyklus vybíjení proudem I5 při teplotě 30°C do dosažení 80% zbytkové kapacity a nabíjení  doporučenou charakteristikou (IUIa) do dosažení znaků nabití .
Praktický provoz je na hony vzdálen těmto laboratorním podmínkám proto našim zákazníkům radíme ať na údaj o cyklech zapomenou a řídí se zdravým rozumem. Baterie se ničí ponecháním ve vybitém (i jen částečně) stavu - dochází k nevratné sulfataci a mechanickému poškození elektrod. Takže pro trakční baterii v málo intenzivním provozu (teoretické vybití do 20% DOD za týden a více)  by se měla baterie bez ohledu na stav vybití dát do 100% nabít co druhý den jenže to naráží na lichý počet dní v týdnu nebo pracovním týdnu a tím na nekázeň obsluhy. Osvědčilo se nám doporučovat režim "manželský sex": nejméně ve středu a v pátek dát na nabíječ a dobít do plna. V pátek nechat na nabíječce až do pondělí - většina nabíječů (těch lepších - vysokofrekvenčních) zařadí po nějaké pauze po ukončení hlavního nabíjení ještě takzvané vyrovnávací nabíjení - malý proud (<5A/100Ah) kterým se dotáhnou na 100% články kterým ještě trochu chybělo a ty které už byly na 100% decentně bublají ale neuvaří/nepřehřejí se.
Jinak máme zkušenost s tím, že trakční baterie v intenzivním provozu (několikrát týdně vybití 20% DOD a nabití do plna) u zákazníků kteří nezanedbávají jejich údržbu (dolévání vody, čistota, konzervace pólových nástavců a spojek, dodržování max. teploty) vydrží i více než 6 let.
Když se vrátím k původnímu tématu: obávám se, že trakční baterie na lodi (tedy pokud neslouží k trakci - pohonu) není provozována zrovna v ideálním režimu co se týče udržování v nabitém stavu. Neuvádíte ale žádné detaily (jakým režimem se vybíjí, jak se nabíjí, jaká je teplota, o jaké baterie se jedná (VRLA, GEL, normální)).
Pokud máte zájem pošlu vám nomogram na ODHAD životnosti trakční baterie s tekutým elektrolytem, který se používá, když se zákazník ptá. Většinou skončíme na tom, že stejně není schopen odhadnout (udržet) střední teplotu a je problém stanovit i střední vybíjecí proud.
Zdravím
Ladislav Kručinský

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Simek
Sent: Tuesday, August 15, 2017 9:03 PM
To: HW-news
Subject: Re: Trakcni baterie - zivotnost

On Tue, 15 Aug 2017, Michal Gregor wrote:

> Zdravim,
> znamym odesly drahe baterie na lodi.
> Nasel jsem clanek na tema zivotnsoti:
> https://www.battery-import.cz/trakcni-baterie-navod/
> Plati pocet cyklu v clanku? Je to opravdu tak malo?

Tot otazka - ta tabulka je takova divna nebot pri vybijeni 10% mate behem
1800 cyklu mene vydane energie nez pri vybijeni 30% a 700 cyklech :-) Takze to bude spis neco "ilustrativniho" nez realita. Ale obecne je pro aku problem kdy zustava dlouho vybity, takze bude urcite rozdil kdyz jej temer vybijete a hned zase nabijete nez kdyz je vybijite dlouho az nadoraz, takze ve vybitem stavu zustava dele.