Re: [MECH] Brzdění motorem

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Úterý Srpen 1 21:18:49 CEST 2017


Asi se to snáze chápe pro motory klasické konstrukce.
Motor v mém autě (přátelsky mu říkám Nintendo) dokáže řídit pohyb 
ventilů trochu efektivněji, takže pokud hodlá brzdit, tak nasává hodně 
vzduchu a naopak při výuku otevře výfukový ventil pozdě. Tím nutí ještě 
stlačený vzduch cestovat do potrubí. Energie se tedy ztrácí na 
neužitečné stlačování vzduchu, který se ve stlačené podobě zahodí do výfuku.
Ale to auto má ještě jiné režimy. Například se rozhodne, že mu schází 
něco co se získává z motoru - například energie v baterkách, nebo vakuum 
v posilovačích. Pak nechá nechává dlouho otevřené výfukové ventily a 
sání otevírá pozdě. Tím pádem motor prakticky nemá co kompresovat a jeho 
mechanický odpor je velmi malý. Zařadí nízký převodový stupeň, takže 
motor jakoby vyskočí do otáček, ale protože vstřikování benzínu je 
zastavené, odpor motoru je malý, tak to vlastně nic neznamená. Naopak 
alternátor se vesele otáčí a dělá energii do baterek.

Dne 1.8.2017 v 10:24 Zdenek napsal(a):
> Díky za vysvětlení. Zní to logicky. Jen jsem nečekal, že má motor tolik vlastních ztrát.
>   
> Předpokládám, že zvýšením otáček (podřazením) se ztráty zvyšují. Proto je větší účinek brzdění na nižší stupeň.
> Pro motor by měly platit stejné maximální otáčky při brzdění jako při "aktivním" provozu?
>   
> Z.
> ______________________________________________________________
>> Od: Petr Zapadlo <zapik na email.cz>
>> Komu: hw-list na list.hw.cz
>> Datum: 01.08.2017 09:52
>> Předmět: Re: [MECH] Brzdění motorem
>>
> Energie se vyzařuje v podobě tepla chladičem - vlastní motor má dost
>   vysoký odpor.  Stlačováním vzduchu ve válcích přechází teplo do
>   chladiče,  při expanzi pak "teplo chybí" aby se vykonala stejná práce.
>   
>   při brzdění motorem se úplně uzavírá přívod paliva, takže veškerá
>   energie na pohyb motorem se odebírá z pohybu auta.
>   
>   Pokud máte v autě palubní počítač, zkuste si na chvíli bez zařazeného
>   stupně vytočit motor na pracovní otáčky (třeba 3000 ot/min).  Motor
>   bude  žrát přibližně 1/2 toho co potřebujete na jízdu  se stejnými
>   otáčkami  v běžných podmínkách po silnici.  Tj režie motoru na pohyb je
>   obrovská.
>   
>   
>   Petr
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 


Další informace o konferenci Hw-list