Re: [MECH] Brzdění motorem

hwnews konference hwnews na cncnet.info
Úterý Srpen 1 14:02:30 CEST 2017


No je pravdou, ze z posledniho auta - respektive motoru - jsem dost
prekvapen. Jezdim HDi/TDCi motory uz pres deset let - prvni v Berlingu 2.0
HDi 66kW, potom 1.6 TDCi 66kW Duratorq ve Focusu a ted znovu Focus (3.5
roku starej) 1.6 TDCi 70kW.

Pocitove nejmene vykonny je ten posledni motor - zrejme dusledek vsech
ruznejch eko "vylepseni" jako filtr castic, nastaveni RJ, proti staremu
focusu jen osmi ventil apod. Nejlepsi byl samozrejme dvoulitr - tam se
snoubily veskere vyhody naftaku s turbem.

Co me, ale prekvapilo, ze ten motor nema v podstate kompresi - nebyl jsem
skoro nikdy zvyklej davat rucni brzdu, ale u toho posledniho ji davam
pokazde - i na velmi mirnem svahu (opravdu mirnem) to na jednicku pomalicku
pochoduje - a motor je urcite v poradku. A asi to zacina byt pravidlem i
jinde...uz jsem nekolikrat u nas na parkovisti (kde jsou stani lehce do
kopce) videl odpochodovana auta.

Jinak u naftaku nema skrtici klapka zadny vyznam - je tam zbytecna.

RV

Dne 1. srpna 2017 13:39 Pavel Troller <patrol na sinus.cz> napsal(a):

> Zdravím,
>
> > Za cias ked som si kupoval prve auto platilo prave
> > ze na dieseli som musel davat pozor ked bol na ceste sneh
> > pretoze proste ubratie plynu dokazalo dostat auto do vyvrtky
> > co sa u benzinov nedialo. ale doba pokrocila motory su konstrukcne inde
> > len nechapem preco to brzdene nefunguje aj u dieselov - klapka je tam
> takisto
> > ako v benzine. u hybridov sa dokonca energia rekuperuje takze je to
> uplne o niecom inom
> >
> Domnívám se, že v motoru Ford Duratorq 2.0 TDCi (jak je instalován ve Ford
> Galaxy 2007) klapka v sání není. Nemá tam důvod být. Je tam pravda řízené
> turbo, ale nevím, jestli je ECU schopna ho  uzavřít, tj. seřídit tak, aby
> plnilo funkci klapky. Každopádně na "kalibrovací trase", kde třeba s Feldou
> s 1.3 MPI motorem určitý kopec spolehlivě ubrzdí motor při zařazené trojce,
> tu Galaxii neubrzdí její motor ani na dvojku - jen nešťastně bučí na 3500
> RPM, což je na diesel už trošku moc, ale skoro nebrzdí :-). Pravda, Galaxy
> je
> samozřejmě těžší, ale motor je taky větší (2.0/1.3) a ten rozdíl je prostě
> poznat. Takže motor netrápím a radši trápím brzdy :-). Však to jsou taky
> kotouče úplně jiné než má chudinka Felda, dělané na právě takovéhle brzdění
> :-).
>
> Zdraví Pavel
>
> > j.
> >
> > -----Original Message-----
> > From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel
> Troller
> > Sent: Tuesday, August 01, 2017 10:03 AM
> > To: HW-news
> > Subject: Re: [MECH] Brzdění motorem
> >
> > Zdravím,
> >
> > > Pěkný článek je na wikipedii:
> > >
> > > https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%A1_brzda
> >
> > Ale ten se bohužel týká jen dieselů a velkých motorů, kde se používají
> přídavná zařízení tam popsaná k aktivnímu zvýšení brzdného účinku.
> >
> > Jisté je, že máme jak dieselové, tak benzínové auto a to benzínové brzdí
> motorem nesrovnatelně více než to dieselové. Je to asi tím, že ten diesel
> nemá škrticí klapku a stále jím prochází stejné množství vzduchu, zatímco
> ten benzín si škrticí klapku uzavře a tedy skutečně vytváří v sacím potrubí
> podtlak (na čemž jsou založeny i jednoduché měřáčky "progress metry") a tím
> tedy pak vzniká síla potřebná během sacího cyklu k překonání podtlaku. Na
> té škrticí klapce, kterou samozřejmě část vzduchu stále prochází, dojde k
> expanzi a tedy i k ochlazení nasávaného vzduchu, což by mohlo do jisté míry
> kompenzovat zvýšení teploty motoru v důsledku mechanického tření díky
> vyšším otáčkám.
> >
> > Zdraví Pavel
> >
> > >
> > > P.K.
> > >
> > > Dne 1. srpna 2017 9:38 Zdenek <zdej na atlas.cz> napsal(a):
> > > > Zdravím.
> > > > O dovolené jsme v Alpách jeli po vysokohorské silnici, kde bylo
> doporučováno brzdit motorem, aby se nepřehřály brzdy...
> > > >
> > > > Přemýšlím, kam se v motoru (benzinovém) ztratí ta energie, která by
> jinak dokázala po pár km uvařit brzdy. Našel jsem na webu nějaká
> vysvětlení, že se energie ztrácí tím, že se do válců nasaje vzduch a ten se
> stlačuje. To se mi nějak nezdá, protože vzduch se sice stlačí, ale v
> následující části cyklu opět ve válci expanduje na původní objem.
> > > > Další vysvětlení bylo, že se v sání vzduchu zavře klapka a ve
> válcích tak během sání vzniká podtlak. Jenže stejně jako u předchozího
> vysvětlení mi vychází, že se tlak zase vrátí na původní hodnotu. Tím se
> akumulovaná energie opět uvolní. Až na nějaké ztráty.
> > > >
> > > > Je tedy možné, že by se brzdilo jen pasivními odpory v motoru a
> převodovce?
> > > >
> > > > Z.
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20170801/c4a1b68e/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list