[MECH] Brzdění motorem

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Srpen 1 13:39:08 CEST 2017


Zdravím,
 
> Za cias ked som si kupoval prve auto platilo prave
> ze na dieseli som musel davat pozor ked bol na ceste sneh
> pretoze proste ubratie plynu dokazalo dostat auto do vyvrtky
> co sa u benzinov nedialo. ale doba pokrocila motory su konstrukcne inde
> len nechapem preco to brzdene nefunguje aj u dieselov - klapka je tam takisto
> ako v benzine. u hybridov sa dokonca energia rekuperuje takze je to uplne o niecom inom
>
Domnívám se, že v motoru Ford Duratorq 2.0 TDCi (jak je instalován ve Ford
Galaxy 2007) klapka v sání není. Nemá tam důvod být. Je tam pravda řízené
turbo, ale nevím, jestli je ECU schopna ho  uzavřít, tj. seřídit tak, aby
plnilo funkci klapky. Každopádně na "kalibrovací trase", kde třeba s Feldou
s 1.3 MPI motorem určitý kopec spolehlivě ubrzdí motor při zařazené trojce,
tu Galaxii neubrzdí její motor ani na dvojku - jen nešťastně bučí na 3500
RPM, což je na diesel už trošku moc, ale skoro nebrzdí :-). Pravda, Galaxy je
samozřejmě těžší, ale motor je taky větší (2.0/1.3) a ten rozdíl je prostě
poznat. Takže motor netrápím a radši trápím brzdy :-). Však to jsou taky
kotouče úplně jiné než má chudinka Felda, dělané na právě takovéhle brzdění
:-).

Zdraví Pavel

> j.
> 
> -----Original Message-----
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Troller
> Sent: Tuesday, August 01, 2017 10:03 AM
> To: HW-news
> Subject: Re: [MECH] Brzdění motorem
> 
> Zdravím,
> 
> > Pěkný článek je na wikipedii:
> > 
> > https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%A1_brzda
> 
> Ale ten se bohužel týká jen dieselů a velkých motorů, kde se používají přídavná zařízení tam popsaná k aktivnímu zvýšení brzdného účinku.
> 
> Jisté je, že máme jak dieselové, tak benzínové auto a to benzínové brzdí motorem nesrovnatelně více než to dieselové. Je to asi tím, že ten diesel nemá škrticí klapku a stále jím prochází stejné množství vzduchu, zatímco ten benzín si škrticí klapku uzavře a tedy skutečně vytváří v sacím potrubí podtlak (na čemž jsou založeny i jednoduché měřáčky "progress metry") a tím tedy pak vzniká síla potřebná během sacího cyklu k překonání podtlaku. Na té škrticí klapce, kterou samozřejmě část vzduchu stále prochází, dojde k expanzi a tedy i k ochlazení nasávaného vzduchu, což by mohlo do jisté míry kompenzovat zvýšení teploty motoru v důsledku mechanického tření díky vyšším otáčkám.
> 
> Zdraví Pavel
> 
> > 
> > P.K.
> > 
> > Dne 1. srpna 2017 9:38 Zdenek <zdej na atlas.cz> napsal(a):
> > > Zdravím.
> > > O dovolené jsme v Alpách jeli po vysokohorské silnici, kde bylo doporučováno brzdit motorem, aby se nepřehřály brzdy...
> > >
> > > Přemýšlím, kam se v motoru (benzinovém) ztratí ta energie, která by jinak dokázala po pár km uvařit brzdy. Našel jsem na webu nějaká vysvětlení, že se energie ztrácí tím, že se do válců nasaje vzduch a ten se stlačuje. To se mi nějak nezdá, protože vzduch se sice stlačí, ale v následující části cyklu opět ve válci expanduje na původní objem.
> > > Další vysvětlení bylo, že se v sání vzduchu zavře klapka a ve válcích tak během sání vzniká podtlak. Jenže stejně jako u předchozího vysvětlení mi vychází, že se tlak zase vrátí na původní hodnotu. Tím se akumulovaná energie opět uvolní. Až na nějaké ztráty.
> > >
> > > Je tedy možné, že by se brzdilo jen pasivními odpory v motoru a převodovce?
> > >
> > > Z.


Další informace o konferenci Hw-list