Re: Lehce OT: digitalizace modelové železnice - jak na to

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Úterý Srpen 1 06:28:36 CEST 2017

Okomentuji do textu.

Dne 31. 07. 17 v 19:49 Jindrich Fucik napsal(a):

> Základní filozofie je jednoduchá - každá komponenta má adresu a každé
> komponentě lze poslat příkaz. Příkazy se posílají po sběrnici, která
> je podobná RS485 v režimu single master multi slave. Drobný rozdíl je
> v tom, že je sběrnice trochu "ohulená", pracovní napětí cca 14V,
> pracovní proud 2-4A podle měřítka a "drsnosti" modeláře.

Ano, tohle je jasné, popis DCC jsem načetl jako první.

> CV je z českého "Configuration Variable". Prostě osmibitová proměnná.
> norma říká, že máme k dispozici až 1023 takových proměnných. Některé
> jsou přesně určené - například v CV1 je vždy adresa, jiné jsou volně
> definovatelné - například CV33 je pro dekodér XY rychlost spouštění
> závor. Nic v tom nehledej, je to prostě konfigurační proměnná, kterou
> používá program v dekodéru pro své potřeby.
Díky, přesně tohle jsem potřeboval.  Popis jak jsou CV u kterého
dekodéru využity je předpokládám součástí popisu toho kterého dekodéru -
v tom asi nebude nějaká jednotnost (kromě základních), že?

> [...]
> A protože to norma neřeší, tak si to každý dělá po svém.

> Jak jsem napsal, ubastlit jde všechno. Je pravda, že Roco MultiMaus se
> dá koupit za cenu, za kterou se jí bastlit nechce a má celkem dobrou
> ergonomii. Dej si ale pozor na jednu věc. Právě ta Roco MM patří do
> kategorie "univerzálních ovladačů", to znamená, že umí od každého
> trochu. Člověk celkem rychle dojde k závěru, že umí všechno a nic
> jiného neexistuje. To ale zdaleka není pravda. Třeba tady
> http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?t=9559
> jsem prezentoval jak mám doma udělaný panel pro své kolejiště.
Chápu to tak, že MM patří do skupiny "je potřeba ji mít" abych mohl
rychle začít, případně něco otestovat a podobně.  Jednoduchý způsob
ovládání jak to mám na analogu (schema kolejiště) však nenahradí.

V této souvislosti mám další dotaz, centrála Roco má 2 porty XpressNet -
master a slave. Jiné centrály mají jeden (teda co jsem našel). U
některých  ovládacích modulů  je psáno, že se mají připojit do portu
slave a sem tam je napsáno, že zároveň musí být připojena i MM.  Jak se
to zapojuje i jiných centrál s jedním portem?

> S88 je jedna z možností, kaj provozovat zpětný ohlas.
> Zpětný ohlas je způsob, jak dát vědět o systému, že na nějaké koleji
> je vlak. Zrovna S88 umožňuje jen přenos jednoduchých informací - vlak
> je, vlak není, ale už nevíš nic o tom, jaký vlak, jestli jede nebo
> stojí nebo tak něco. Je to prostě sběrnice v obráceném směru.

Jak se realizuje digitálně na analogu jednoduchá věc - automatické
zastavení před návěstidlem?  Na analogu přepínač co mění  stav
návěstidla zároveň připíná napájení do segmentu kolejnice před
návěstidlem.  Tady abzch řekl pravdu nevím jak to udělat.  Ano, šlo by
to stejně, ale přijde mi to takové "nečisté a nedigitální".

> Asi ne.
Už se našel - díky moc, za vysvětlení.

Petr