ITER, was: VU1 - katodoluminescencna ziarovka - koniec jedneho zazraku

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Duben 15 23:23:01 CEST 2017

> Nebudu se hádat, ale pokud by se třeba "výpočetní středisko" nebo moderně
> "serverová farma" dohadovala a projektovala 30 let - taky by během té doby
> něco zastaralo.

Urcite ano, ale je nefer porovnavat vedeckovyskumny projekt s defacto ciste priemyselnym.

V tom prvom pripade k nejakemu zastaraniu dojde takmer nevyhnutne, ale vyvazi sa to prinosom v podobe vychovy novych ludi a potencialnych novych objavov v badatelskom prostredi (v tom druhom pripade su to priamo vyhodene peniaze). Ak chcete priklad z pocitacov, tak projekt Multics.

V malom som mal prilezitost takemuto "strateneho" projektu pricuchnut. Zacal v tazkych podmienkach socializmu a aj ked sa jednalo o relativne unikatny pristroj, vdaka pokroku v inom smere tiez viacmenej stratil vyznam kratko nato co sa z neho v 90tych rokoch podarilo ziskat prve pouzitelne vysledky. Zmysel to vsak podla mna malo, vyrastla na tom skupina odbornikov (a zhodou okolnosti aj jeden prorektor a neskorsie jeden rektor STU :-) ) - a aj pre mna osobne, vela veci som sa naucil a vela inych konecne pochopil. Mozete sa opytat, dobre a na co su znalosti z materialoveho inzinierstva, analyz povrchov a vakuovej techniky programatorovi jednocipov... no ano takto priamo nanic, pochopitelne, ale napriklad pristup k analyze problemu, "feeling" pre potrebu spolahlivosti, dokladnost v detailoch, potreba rozhladu atd. to su tiez veci, ktore sa mi neraz zisli.

> nenápadně zajistit nějakému zahraničnímu
> "spoluvlastníkovi" těžební licenci na Lithium,

Politiku sem nebudeme tahat.

wek