brzo bude pátek

Čtvrtek Duben 13 01:21:06 CEST 2017

Dnes jsem zavzpomínal, jak tady kdysi Balu dával fotky, jak francúzští
robotníci spojovali v krabicích koaxy lustrsvorkama. Koaxy používám pro
podstatně nižší frekvenci 77,5 KHz a signál nemá ani 50 Ohm, může tam
být vlastně cokoliv, co je stíněné. Takže i nějaká ta lustrsvorka by
byla v pohodě. Ale co jsem dneska viděl, jsem nemoh rozdýchat. Anténu od
hodin prý zkoušeli dávat do podhledu (kde jsou spousty jiných kabelů) a
nešlo to. Tak ji dali na střechu, což zásadně nedoporučuju.

Magnetická složka pole (v anténě je feritka) má tu hezkou vlastnost, že
je její síla nezávislá na výšce nad zemí. Pokud má budova stínící efekt
(ocelová a železobetonová konstrukce s rozměry zanedbatelnými proti
délce vlny), magnetické pole se soustředí z venku na povrchu a na rámu
okna je často silnější signál, než ve volném prostoru.

No a co montážníci vymysleli... využili nějaký volný UTP kabel (vedený
mezi spoustou dalších kabelů ze servrovny) a ten koax připojili na jeden
pár. Tím UTP se dostali ze 3. patra až dolů do vrátnice, kde na konec
kabelu připojili koax k hodinám. Tři roky jim hodiny takhle chodily, až
teď nepřešly na letní čas. Mimo jiné jsem zjistil, že se nenamáhali se
směrováním feritky a nastavili ji na minimum signálu. Otočil jsem
feritkou a hodiny šly. Změřil jsem jim signál na rámu okna v té
vrátnici. Byl kvalitní a silnější než na té střeše. Když jsem z té firmy
odcházel, musel jsem si dát panáka medoviny :-)

Anděl

---