Re: Sloupová vrtačka - řízení otáček

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Duben 11 00:01:56 CEST 2017

Pozor, tady mícháme 2 nezávislé věci.

Vektorové řízení se týká frekvenčního měniče s 3f výstupem, kdy měnič
chytrým výpočtem stanoví, jak má budit ty 3 fáze, aby vektor síly byl
tím správným
směrem (proto vektorové řízení).
Skalární měniče jedou jenom podle U/f křivky, tj. pro nějakou zadanou
frekvenci
pustí do motoru nějaké odpovídající napětí. Samozřejmě se dělají všelijaké
kejkle s tím, že pro nízké otáčky se tomu dá víc než by odpovídalo lineární
křivce atd., ale pořád je to proti vektorovému řízení slabý odvar.

Ta druhá nesouvisející věc byly pračkové motory. To jsou univerzální motory,
které jsou navržené pro sériové zapojení. Můžou jet na AC i DC (proto
univerzální),
teoreticky by se daly zapojit i jinak než sériově.
Regulace se tam dělá jako u běžného DC motoru změnou napájecího napětí.
Ale protože ty pračkové motory mají zpětnou vazbu tachem, tak ten
regulátor může
být chytrý, a z takového motoru se pak dají vytáhnou velmi rozumné
parametry.
Dá se to samozřejmě rozjet i přímo na síť bez zpětně vazby (pak se to
ale roztočí
na nějakých 15-20 tisíc RPM), nebo to pustit přes nějaký jednoduchý triakový
regulátor (já jsem to měl připojené na regulátor, kterým normálně
reguluju žárovky).
Rozjede se to pravděpodobně i třeba na DC 12V, na 24V pak určitě.

PL