Zlobivy vektorovy potencial

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Září 17 12:32:04 CEST 2016

Dobrý den všem,

nedávno jsem se tu zmínil o svém problému s Ahoronov-Bohmovým jevem (téma B
nebo A). Nakonec jsem si to postupně dal dohromady a výsledek pro zájemce
shrnul na Wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/Aharonov-Bohm%C5%AFv_jev

V praxi to je jedna z variant Einsteinova "strašidelného působení na dálku":
Elektron letí okolo cívky, v prostoru, který je od jejích magnetických
účinků dokonale odstíněn a přesto pozná, zda jí zrovna prochází proud:-)

Ale jinak je to celkem "nevinný" kvantový jev, se kterým se kromě
nanostruktur a elektronových mikroskopů nemůžeme v praxi setkat.

Jenže:

Elektrické pole může vzniknout i od měnícího se magnetického vektorového
potenciálu. Na tom, že E závisí na dA/dt se shoduje EN wiki s Feynmanem. To
je ale mnohem drsnější, než nějaký Aharonov-Bohm:

V praxi to znamená, že když uzavřu toroidní trafo do masivního stínění, ven
se nedostane žádné B ani E, ale A se o stínění nezajímá a z toroidu leze
velmi dobře... A protože se mění v čase, vytvoří v okolí toho dokonale
odstíněného trafa AC elektrické pole:-)

Praktická otázka: Jak odstínit A?

PH