Rekonstrukcia el. rozvodov v byte

Jan Matuska hw na starhill.org
Pátek Září 16 20:07:27 CEST 2016

Zdravim,

- tak hluboko, aby kabely nebyly vidět :-)
- prosím nekombinovat, když už budete v místnosti sekat drážky, tak je
ideální udělat vše v mědi a v TNS, což je ostatně nutná podmínka, pokud
budete do rozvodnice osazovat proudový chránič - a to je věc, která
opravdu dovede zachránit život....
- hlavní je, že se navzájem nesmí dotýkat, takže ideální wago svorky +
je na hliník taková vazelínka.
- ano, wago je synonymum. Jen prosím mějde na paměti, že se dělají
svorky pro různé průřezy kabelů, takže např. pro 1.5, 2.5, nebo interval
1.5-2.5. Z dobré svorky nejde kabel bez použití dost velké síly a
kroucení vyjmout. Používám tyhle:
http://www.elima.cz/obchod/273-100-svorka-krabicova-3x15-bezsroubova-seda-wago-p-5734.html
- CYKYLo se právě dělá pro místa, kde málo místa na výšku, např. pod
omítku bez nutnosti sekání do cihly. Ale raději používám jen kulatý
CYKY, tam jsou ohyby jasný.

Pokud mohu několik poznámek k Vašim předchozím dotazům:

- pokud je to byt ze 60-tých let, tak si jednoduše představte, že tam
žádná elektroinstalace není. Čili všechno znovu. Tedy rozvodnice v
předsíni, nové kabely, nové krabičky, nové vývody. Věřte, že takto
masivni rekonstrukce je v konečném důsledku rychlejší a výhodnější než
cokoliv slepovat dohromady. Počítám však s tím, že se budou opravovat
omítky, dělat nové podlahy apod. Tzn. že to nemá být jen nějaká
provizorní kosmetika, ale celková rekonstrukce bytu "od podlahy".
- přiznám se, že jsem tak trochu alergický na slovo "projekt" u bytových
elektroinstalací :-) Ty jsou totiž tak primitivní, že  tam není co
pokazit. Ovšem za předpokladu, že znáte základní věci ohledně jejich
provádění, což určitě ano. Pro všechny známé, pro které jsem dělal
elektroinstalaci (stavěli domky svépomocí) jsem udělal výkres podlaží a
do něj zakreslené zásuvky, vypínače a světla. Dále trasy kabelů a popis
rozvodnice. Jde o to, že tyhle informace jsou pak dle tohoto
dohledatelné a není nutné přemýšlet, kudy vede kabel do té a té zásuvky.
- husí krky nedělat, je zbytečná práce. Stačí svazek CYKYn zasádrovat a
zaházet maltou. Hotovo.
- pojistky vyhodit a osadit rozvodnicí, co které dáte jističe a proudový
chránič 30mA - ideálně na všechno, snad možná vyjma lednice. Jistič B10
nebo B16 6kA stojí okolo 50-ti korun. Jen si rozvodnici patřičně
dimenzujte, neboť dnešní elektroinstalace bývá trochu přebujelá -
samostatné vedení k pračce, ledničce, troubě, kuch. lince atd... Držet
se normových minim je dost málo.
- revizi doporučuji - nikoliv jen kvůli papíru, ale kvůli fyzické
kontrole a proměření
- Co se týče firmy, tak příklad: Dělám elektroinstalace na novostavbách
lidí, kteří staví svépomocí. Takže běžný domek 5+kk bez garáže vyjde
materiálově tak na 20-25 tis. Kč. (zásuvky a vypínače ABB Swing, bez
svítidel samozřejmě). Nabídková cena elektromontážních firem bývá 90-110
tis. Kč. Svépomocníci si však udělají 90 procent špinavé práce sami a já
pak jen pozapojuji a zařídím revizi. Pro ně je pak úspora značná. Takže
pokud se do toho pustíte sám s tím, že si na drážky půjčíte drážkovačku
(tzn. nebudete blbnout s kladivem) a rodinné příslušníky na sádrování
krabiček, ušetříte tak hodně peněz.

Honza