RC clen v buck menici

Jakub Ladman ladmanj na volny.cz
Neděle Září 4 22:44:11 CEST 2016

Zdravím

"Smrknout tam něco", je s téměř naprostou pravděpodobností k ničemu.

Zákmity, které je třeba tlumit kvůli EMC vyzařování, tak i kvůli ochraně
součástek jsou výsledkem rezonancí mezi parazitními a užitečnými
kapacitami a indukčnostmi.

Postup metodou naslepo nemůže pomoci bez znalosti frekvence oscilací,
nebo ekvivalentně parametrů těch parazitních součástek.

V zásadě platí, že je třeba rezonance tlumit odporem ekvivalentním
impedanci rezonančního obvodu (Rsnub = XLres = XCres), potom je
optimální kompromis mezi velikostí překmitu a rychlostí zániku oscilace.

Pokud znáte frekvenci oscilací a rezonantní kapacitu, což se dá zjistit
nejsnáz, protože parazitní indukčnosti bývají řádu nH a to se blbě měří,
dá se impedance spočítat.

Kapacita ve snubberu musí být taková, aby jeho impedance na původní
rezonanční frekvenci (původní, protože ji Csnub mění), byla menší než
tlumící odpor.

Z hora je kapacita omezena jen rozumným množstvím výkonu spáleného na
tlumícím odporu, který kromě disipace energie rezonančních kmitů, pálí
také energii při nabíjení a vybíjení Csnub na spínacím kmitočtu.

P = fsw * Csnub * U^2 (ztratí se energie rovná energii uložené v
kondenzátoru a to dvakrát za cyklus)

S tím je také často největší problém, že nejde nalézt kompromis mezi
spáleným výkonem a tlumením, pak se musí použít složitější bezztrátový
snubber (úplně jiná kapitola).

Největší úspěch jsem dosáhl, když jsem přímo pomocí VNA změřil impedanci
rezonančního obvodu na frekvencích, na kterých tam byly vidět ty zákmity.

Teď jsem si všimnul že odpovídám na víc než měsíc staré téma.
Tohle je ale problematika, která je alespoň podle mé zkušenosti aktuální
neustále, tak to nebudu mazat, ale odešlu to.

S pozdravem
Jakub Ladman