Re: Učebnice měření s osciloskopem Bylo: osciloskop na doma

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Listopad 17 13:25:21 CET 2016

Dlouhá léta jsem používal analog Hung Chang, koupený jako nejlevnější
osciloskop v nabídce GM, někdy začátkem 90. let. Teď mám Atten ADS1102C,
nejlevnější osciloskop s dostatkem čudlíků, který měl nejbližší prodejce
skladem. Takže si myslím, že porovnávám dobře srovnatelné.

Výsledkem je poměrně velké zklamání:
- První byla ta synchronizace, o které jsem se zmiňoval. Kdyby analog
neumřel, ladil bych I2C na něm, protože se synchronizací nikdy problém
neměl. Jen bych ve zkoumaném FW nastavil, aby se komunikovalo častěji, aby
nebyla většinu času tma.
- Pak je tu ta nepříjemnost s polohou syncu. Na jednu stranu je hezké, že
jeho časová pozice vůči středu obrazu je při přepínání rozsahu zachována,
takže chápu, že to autoři mysleli dobře, ale v drtivé většině případů mi to
vadí, protože při přepínání na vyšší frekvence chci většinou vidět to, co od
syncu začíná a ne zvětšovat střed toho, co jsem viděl na začátku.
- U pomalých průběhů jsem narazil na nepříjemnou souvislost s předchozím:
Půlku času se nic neděje, pak se celý průběh překreslí a tak pořád dokola.
Velmi nepraktické, pokud chci něco nastavovat. Pokud ale se syncem dojedu
vlevo, problém zmizí. Jenže odtamtud mi při každé změně času zdrhne.

Pak jsou věci, o kterých už dávno vím:
- Nestabilní průběh, kde se periody neopakují pořád stejně, si sice můžu na
digitálu krásně zastavit a celý v klidu prohlídnout, na analogu to ovšem
bylo vidět na první pohled a vlastně to bylo i statisticky zpracováno. Žádné
dlouhé prohlížení, prostě hned vidím, které časy jsou častější a které méně.
Když se ten bordel v čase mění, je to krásně vidět. Tohle řeší jen DPO,
jenže to je zatím u levných oscíků nereálné (tedy i na tom mém si můžu
zapnout jakousi parodii na DPO). V praxi to znamená, že nestabilní spínanej
zdroj se na neDPO skoro nedá debugovat.
- Šum. Levné digitály dost šumí. Signály, které byly na jakémkoli analogu
normálně vidět, na levném digitálu nejsou. Zákazníkův Rigol navíc šíleně
ruší. Sám sebe, i rádio vzdálené několik m. Má dva, dělají to oba.

Závěr: DPO za půl milionu bez problémů nahradí analog za 13k a ještě má
spoustu užitečných věcí navíc. DSO za 11k má oproti analogu za 13k taky
spoustu užitečných věcí navíc, ale při běžném použití těžce zaostává.

PH