RE: Učebnice měření s osciloskopem Bylo: osciloskop na doma

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Čtvrtek Listopad 17 12:12:41 CET 2016

U digitálu jsem narazil jednou, když jsem měřil nf věci s napětím okolo 5mV - kroutil jsem trimrama a nastavoval to na minimum - s analogem naprosto v pohodě (nějaká Tesla), s digitálem od HP 54645D jsem měl smůlu, rozpadalo se to do šumu. Mohl jsem na to vzít milivoltmetr, ale na ručičku bylo špatně vidět, a zároveň jsem potřeboval alespoň trošku kontrolovat tvar signálu.
Na druhou stranu ten digitál má na sobě ještě 16 kanálový logický analyzátor a tahle kombinace je obrovská výhoda na hledání problémů. A když se vezme něco novějšího, co bude umět i louskat základní protokoly, tak je to ještě lepší. Tam kde jenom logický analyzátor neukázal žádný problém, přidání osciloskopu rychle ukázalo, že na obdélnících jsou nějaké další malé schody a potom už to bylo jenom kousek k vyhledání problému s dvěma současně vysílajícími věcmi na sběrnici.
A druhá věc, která už je dnes docela běžná je dost paměti - abych si prostě mohl rolovat po spuštění, ale hlavně před spuštěním časovky. Levné digitály před 10 lety měly okolo 10k vzorků a to bylo hodně málo.
A poslední je výhoda přenosných digitálů, co mají vnitřní baterky - využíval jsem to jednak při hledání problémů v elektronice v autech, kde bylo docela zásadní, abych si tam netahal odněkud 230V, i když auto stálo na dílně. A druhé využití bylo u zdroje pro TWT, kde napětí byly -+ několik kV. Osciloskop sice nemá takovou izolaci, ale něco se dohnalo sondama 1:1000 a zbytek izolační podložkou z 1cm tlustého teflonu, na který se osciloskop položil. Potom už jenom nastavit podmínky spouštění a zapnout 3 fázovým vypínačem napájení celé věci. A z dálky sledovat, co se stane, kde se zableskne, a jestli to osciloskop zaznamenal, než vyletěli pojistky. A po odpojení od sítě a vybití kondenzátorů teprve sahat na osciloskop. Tohle by s analogem moc nešlo.

Tomáš OK2MTM

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jaromir Sukuba
Sent: Thursday, November 17, 2016 11:41 AM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Učebnice měření s osciloskopem Bylo: osciloskop na doma

Toto je to.
Mal som doma kedysi tri analogove osciloskopy - Tektronix 465B, nejaky 2x20MHz Philips a jednokanalovy elektronkovy 2MHz Grundig - ale aj napriek tomu som sa citil ako bez pravej ruky a ked som si potreboval nieco odmerat, vzal som si to do prace a odmeral na - a teraz milovnici meracej techniky zalapaju po dychu - na Rigole DS1052.
Potom som tu hrbu zeleza, obrazoviek a transformatorov predal a kupil si tiez ten lacny "digitalny kram" a som nadmieru spokojny. Zrejme mi chyba ten kus nostalgie, ktora by ma nutila k tomu, aby som si pol pracovneho stola zapratal tridsiatimi kilogramami techniky, ktoru zapnem raz za uhorsky rok. Mozno len robim inom kute elektroniky - ale rozhodne sa branim tvrdeniam "kup si za cenu digitalu radsej ojazdeny analog, lebo je to lepsie", nie pre kazdeho to plati.

Dňa 17. novembra 2016, 10:23, Daniel Valuch <balu na k-net.fr> napísal/a: