3D tistena centrifuga?

Ales Prochaska, Divesoft prochaska na divesoft.cz
Neděle Květen 22 22:02:29 CEST 2016

Počítal jsem to z hlavy, takže jsem si to zjednodušil a vzal to jako
tlakovou nádobu. "Tlak" byla odstředivá síla na jednotku plochy která
působí na podélný průřez rotoru a snaží se jej roztrhnout na dvě
půlky. Zajímal mě taky jen řád, takže neručím za to, jestli to nemám
třeba 2x nebo pí-krát větší či menší :-) Hlavní problém proti oceli
bude asi modul pružnosti (a pak ještě creep). Plastový rotor se
zplacatí (a ještě tak divně) a přestane fungovat daleko před dosažením
meze pevnosti, ocelový se moc nehne a pak až najednou praskne. U
vysokopevnostní ocelí se snadno dostanu s mezí kluzu na 1.3 GPa, takže
tam to pak vyjde o něco líp (pokud bude rotor složený z tenkých
ocelových plechů, tak se dá počítat s ještě vyšší mezí kluzu). S
titanem a hliníkovými slitinami opravdu tyhle výpočty vycházejí
podobně, přehledně je to shrnuté na wikipedii v článku Tržná délka:
https://en.wikipedia.org/wiki/Specific_strength .

Aleš Procháska