OT Elektrocentrala Parkside 1200W z Lidlu

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Květen 13 08:33:46 CEST 2016

Dělal jsem to příbuzným ze staré 350W UPS-ky  APC. Měla 12V gelovku -
samozřejmě špatnou.  Mají u toho připojenou bezúdržbovou baterii 12V 36Ah,
Šlo to sice použít tak , jak je UPS-ka uspůsobená, ale kvůli velkému odběru
ve stdby jsem udělal úpravu:
 UPS má někde na řídicí desce propojku, aby automaticky startovala po
připojení 12V. Baterie se nabíjí zdrojem napětí ( s omezením proudu) ze
sítě samostatným malým nabíječem, který
má po nabití cca 1W spotřebu. A  celé soustrojí se uvádí do chodu, pokud se
nedetekuje 230V ze zásuvky ( hlídací obvod )  V tomto režimu se 230V přívod
ke kotli přepíná pomocí relé na UPS a k UPS se připojí FETem baterie. Je
tam i cca 15 sec. hystereze, aby to neskákalo, když někde zakolísá síŤ. Už
to maká asi 4 roky, v místě je bežné výpadek tak 2x do měsíce, hlavně v
zimě.  U nich je to celé ještě trochu komplikovanější, protože mají ještě
jeden kotel na pevná paliva a občas přešaltujou a jedou na něj. Tam je
problém hlavně když je natopeno a vypnou proud. Kvůli tomu se to zálohování
oběhového čerpadla dělalo primárně.
Výdrž vychází z kapacity a příkonu kotle s čerpadlem. V mém případě to je
něco okolo 100W, ale kolísá to, plynový kotel si reguluje čerpadlo (asi 4
stupně)
Počítám minimálně 50 procent účinnost, baterie má 36Ah,  při odběru 10-12A
budu počítat 30Ah.  To je zhruba na dvě hodiny trvalého provozu kotle ( a
čerpadla) z praxe vím, že to vydrželo asi 7 hodin, protože kotel samozřejmě
vypíná když je natopeno.  Když nejde proud, tak si majitel k tomu připojuje
i televizi.  A když byli den bez proudu, tak vycucal i bateku z auta....
Co je pravda, ty čerpadla při provozu na UPS-ku "řvou"... normálně běží,
ale dělají větší kravál, než když běží ze sítě.. Nejspíš díky nesinusovému
průběhu z UPS-ky.
Celé se to dá pořídit u prodejců unstalačního materiálu, kotlů atd i
hotové, ale cena je okolo 4000 kč.
Jo a ještě - meření napětí na výstupu UPS obyčejným multimetrem lže. Vždy
jsem naměřil "jen" okolo 180-190V, ale to je právě díky nějakému
paskvilnímu průběhu na výstupu UPS.
Při kontrole žárovkou - a přepnutí na baterii se zdá, že UPS-ka napoak
dodává  nepatrně  větší výkon.

JaKub

Bez
virů. www.avast.com