dynamo ve stredu kola

Petr Kubáč petrkubac na 802.cz
Sobota Březen 19 20:30:21 CET 2016

> Taky jsem ten příspěvek četl několikrát a snažil se pochopit, tak to pan
> Anděl myslel.
> Ale nepřišel jsem na to.
> "Vypínat" světlo tím, že budu zkratovat alternátor mi teda moc smysl
> nedává.

Asi před 5 lety, kdy to byla žhavá novinka jsem jezdil půl roku do práce 45
km denně s dynamem zapleteným do předního kola, "cvičnými spořřebiči" a
dvěma multimetry na řídítkách.

Z elektridckého hlediska je to zdroj konstantního proudu 0.5A - napětí zcela
podle vniřního odporu spotřebiče - klidně i 24V - naprázdno kolem 60V.

účinnost patrně bude dosti mizerná, protože jízdní odpor sice nepatrně
kolísá se zátěží ale se vzrůstem mechanického odporu zkratovaného motorku se
to nedá srovnat.

cesta do práce mi zabere 22km za 53 minut - po nainstalování dynama to bylo
o minutu více - s minimálním vlivem jestli zatížené nebo vypnuté.

Celé to testování bylo zaměřeno na to jestli dynamo bude lepší než solár při
dobíjení mobilů na cykloturistických výpravách mimo civilizaci - odpověď
nakonec byla NE - klasické cvakací dynamo je lepší - když máte přebytek
energie - před táhlým klesáním jej zapnete a snažíte se z něj vzít proudu co
to jde - místo brždění - ale když jej "odcvaknete" žádný "zbytkový"
mechanický odpor tam není - jen jeho nepatrná váha.

Zdraví Petr Kubáč