UV osvitka, aneb kdyz Cinan necekane nesetri:-)

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Červen 19 17:31:31 CEST 2016

Moje původní myšlenka napájení z 230 V je, že po vyhlazení C dostanu cca 320
DC a to je tak akorát pro 27 ks 12V pásků v sérii.

V osvětlovací technice se vyskytují LED pásky na 230, ty mají v sérii LEDky
s odporama v počtu na cca 230 a napájí se to rovnou z graetze. Jenže bílé
LEDky jsou přeci jen už celkem zvládnutá technologie a něco vydrží.

UV je trochu něco jiného, dokonce i číňan do nich radši pouští jen 10 mA.

Když vezmu 19 ks pásků, je to téměř přesně na 230.
Z toho 180 V je na LEDkách a 50 V na odporech.
Při 325 V na vrcholu zbyde na odpory skoro 3x víc. Další část problému je,
že napětí v síti může být i vyšší, což se cca kompenzuje s tím, že nárůst se
ve skutečnosti rozdělí mezi R a Ri LEDek. Takže 3násobek je reálně možný
stav a to se mi moc nelíbí.

No a pak je tu praktická stránka, kdy expozice bude silně závislá na
konkrétním napětí v síti. Vzhledem k tomu, že jedním z cílů je použití na
táboře, kde je síť s vesnickou stabilitou, tak tento aspekt nepodceňuji:-)

Takže pak jsem se rozhodoval, jak proud stabilizovat:

První myšlenka byla, že s těmi 17 ks mám na regulaci z 320 cca 120 V. Takže
jednoduchý proudový zdroj s MOSFETem, zenerkou a odporem. Na MOSFETu bude
ale ztráta 10 W a to už bude chtít slušný chladič.

Druhá myšlenka je, použít sériový C. Ztráta 0, regulace taky 0, ale díky
panu Pythagorovi je na něm víc (cca 110 V), takže oproti čistému R (z 230 na
200) dostáváme menší závislost na U.

S tím Pythagorem to bude ale mírně složitější, protože má na přeponě sinus a
na odvěsně obdélník a nevím jak by se to mělo korektně řešit. Pro začátek
zkusím dělat jako že nic a řešit to klasicky:-)

Třetí cesta je použít první způsob, jen hodit vyhlazovací C až k páskům,
jako ve 2. Tím se sníží ztrátový výkon a vznikne mírná závislost na U.

Vyhlazovací C obsahují všechny úvahy proto, že velmi jednoduše chrání proti
impulznímu poškození z různých důvodů, obvykle souvisejících se zapínáním,
pokud neproběhlo zrovna učebnicovým způsobem.

PH