Pb akumulátory

Lubor Otta butan na centrum.cz
Neděle Červenec 17 16:20:19 CEST 2016

Příspěvek p. Anděla na baterkové téma mi připoměl mé problémy s
baterkami, tak je posílám do konference.
Nedávno jsem hustoměrem zkontroloval záložní akumulátor pro oběhové
čerpadlo, a 1.1 tedy skoro vybitá a zasulfonovaná. Baterka byla zhruba 1
za měsíc dobíjena automatickou nabíječkou z Lidlu, takovou co sama pozná
6/12V a ručně se zadáva moto, auto a dobíjení za mrazu.
Stejný případ baterka kterou má tchán v autě, kterým najede tak 10km za
týden, na nákup. A rovněž ji dobíjí tou nabíječkou z Lídlu.
Nabíječka z lídlu v poslední fázi nabíjí proudem 500mA, a když napětí
přeleze 15V (v režimu mráz o chlup víc) rozsvítí plně nabito, a přepne
na udržovací proud 70mA. To už jí ovšem balíme.

Obě bateriië jsem zregeneroval týdenním nabíjením proudem 200mA, situací
jsem ale zaskočen, a kdyby obě nebyly dolévací tak bych asi problém
nezjistil, a ta baterka v autě by v zimě nejspíš zamrzla. Pan Vicek tu
nedábno popisoval solární experiment, kde Pb baterka také nějak neslavně
skončila. V dílně mám mám pár starých přístrojů, jejichž NiCd dávno
dosloužila, a přidal jsem k nim gelovky. Mám i halogenku Pb
akumulátorem. Taky si na ně dlohý čas nevzpomenu abych je dobíjel tak
asi budou v podobném stavu. U bezůdržbových baterek které nejsou travale
záložně dobíjeny je problém jak takovou situaci (sulfonizaci) zjistit a
posléze odstranit. Na měření kapacity jsem líný, pomůže měření klidového
napětí řekněme den po nabíjení? Nebo si mám postavit nějaký měřič
impedace baterek?
Další problém je jak desulfatovat hermetické akumulátory, kde delší
vaření nepřichází v úvahu. Mám si postavit nějaký impulsní desulfátor?
Jeden se mi líbí na http://wiki.mypower.cz/desulfator

Na zahraničních fórech jsem našel doporučení přidat do Pb baterek síran
hořečnatý, že prý se pak jejich vlastnosti přiblíží NiCd akumulátorům, a
snesou dlohodobé nedobíjení. Je to šarlatánství, nebo máto tento postup
nějaké opodstatnění v elektrochemii?
Dík za rady a názory,
Lubor