Re: Páteční dotaz - fyzika

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Neděle Únor 14 18:37:41 CET 2016

Když se hledá, obvykle se najde. Takže vzoreček pro výpočet vyzářeného
výkonu rotujícím magnetickým dipólem je třeba v
http://lief.if.ufrgs.br/~ambusher/griffiths/Pace_EM18.pdf (8). Vystupuje
v tom magnetický dipólový moment v Am^2, který u tyčového magnetu neumím
odhadnout, ale když budeme počítat 1Am^2, vyzáříte asi 10^-30W pro 1Hz.
Pro ten zhruba 1MHz to ale bude už v mikrowatech, což už je asi
měřitelné. Tak rychle to ale neroztočíte.
Vzoreček nevypadá jako úplná blbost, koukal jsem jak to odvozují pro
elektrický dipól, tohle má podobný výsledek i když to odvození tam není.
Pátrat po tom nebudu, ono to bude mít své limity platnosti ale v zásadě
je vidět, že vyzářený výkon roste se 4. mocninou frekvence, což mi
připadá intuitivně rozumné.
Ten váš fotoneček bude mít energii v řádu Planckovy konstanty, tj.
10^-34 J, takže při jedné otáčce jich vznikne pár tisíc. Otázka
existence fotonu jako takového je ošidná. Spíš je to matematický nástroj
než něco co by mělo vlastní "existenci" tak jak tento pojem běžně chápeme.

Mrazík