Páteční dotaz - fyzika

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Únor 12 19:38:06 CET 2016

Zdravím při pátku,
  můj syn se učí na zkoušku z fyziky a klade mi otázky, na které mu neumím
bohužel správně odpovědět. Přeci jen už je to dávno, co jsme to brali, a
z tohoto úhlu pohledu jsme to ani nebrali :-).
  Takže... Představte si tyčový magnet. Je otočně upevněn podél příčné osy
a je s ním otáčeno. Tedy, magnet bude budit rotační magnetické pole.
  Pokud by byl v jeho okolí vodič, bude v něm vznikat v případě uzavřeného
obvodu elektrický proud a dodávána energie. Díky poli vzniklého proudem
ve vodiči vnikne elektromotorická síla, která bude magnet brzdit a tím dojde
k přeměně mechanické energie na elektrickou. Primitivní alternátor. Tak až
sem to umím.
  A nyní trošku dál... Magnet bude ve vakuu, někde daleko v kosmu, nikde
nebude nic vodivého parseky daleko od něj. A bude se točit... Rychleji a
rychleji. Bude se točit tak rychle, že frekvence pole bude vytvářet vlnu
ve světelném pásmu... Bude snad ten magnet či spíše prostor kolem něj
svítit :-) ?
  A pokud ano, bude ho unikající energie brzdit ? Bude třeba jej stále
pohánět nějakým motorem, aby svítil ? Nebo svítit nebude a celé je to
z nějakého důvodu špatná úvaha ?
  A z toho zase zpátky ke proveditelnému experimentu: Budu-li otáčet tady
magnetem, ale nebude-li kolem něj žádný vodič a tedy ani indukce, bude
ho samo to rotující pole také brzdit ? Extrémně málo, ale teoreticky ano ?
  Zdraví Pavel