FYI: HE3DA - vyroba uz zacina

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Úterý Prosinec 20 18:07:15 CET 2016

Čistě technicky by na tom mohlo něco být, lidi z baterkárny ve Slaném
říkali, že největší problém akumulátorů jsou velké změny objemů při
elektrochemických reakcích, což způsobuje mechanická pnutí, která časem
vedou k degradaci článku. Robustnější konstrukce desek tohle může řešit.
Jen to bude za cenu větších nákladů. Dejme tomu trochu času. Solárníci
už přišli na to, že pro konstrukci elektrod je výhodná fraktální struktura
http://aldebaran.cz/bulletin/2016_42_lst.php
Zřejmě občas neškodí jít se projít do lesa. U baterek to bude ještě dost
dlouho trvat než se konstruktéři také vymaní z vlivu kartézského moru,
přece jen ve 3D je to složitější než v ploše.
Jenže se bude asi muset projít ještě pár slepých uliček. Četl jsem, že
se začíná zkoušet i sodík místo lithia a samo sebou nové materiály jak
pro separátory tak pro složky elektrolytu a elektrod samých. To je běh
na dlouhou trať a vývoj není poháněn jen technickými, ale i ekonomickými
a ekologickými (nechť to znamená cokoli) parametry.

Mrazík