OT Destilace lihu:-)

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Prosinec 18 13:28:55 CET 2016

Veselo bylo už včera:-)

před nějakým časem se na mě obrátil kamarád, že nějaká jeho kamarádka
umělkyně potřebuje vyřešit problém s barvou: Naředila ji denaturovaným
lihem, je sice super, že je teď řídká, ale všechny obrázky s ní pak prý
smrdí a navíc nejde míchat s některými barvami, se kterými před tím míchat
šla.

Původně jsem to chtěl oddestilovat zmíněnou aparaturou v DDM, ale včera jsem
si řekl, že když je destilát odpad, můžu to zkusit improvizovaně a
neriskovat, že aparaturu nevratně zasviním:
Zavařovací sklenička, víčko se dvěma dírkama, v jedné teploměr, v druhé
silikonová hadička, která po 10 cm pokračuje běžnou akvarijní v délce asi 3
metry. Sklenička postavená v kastrůlku s vroucí slanou vodou.

Když teplota dosáhla 78 °C, začal se roztok vařit a v hadičce kondenzovat
líh, který tekl do druhé skleničky. Na hladině byl tenký škraloup nějakého
sajrajtu, asi z hadičky. Co by to mohlo být?

Teplota postupně rostla, při něco přes 80 už byla většina oddestilovaná, tak
jsem na konec dal novou skleničku, abych zjistil, zda pak poteče něco
jiného. A taky že jo:-)

První zajímavé zjištění bylo, že první destilát smrdí jako vodka, tzn. není
v něm denaturační přísada, což je poněkud v rozporu s mojí dřívější
představou, že denaturační přísady jsou takové, aby se jich nedalo jednoduše
zbavit...

Druhá sklenička naopak značně smrdí po denaturáku.

V době plnění druhé skleničky teplota náhle vzrostla na něco přes 90 a potom
začala hadička matnět, nakonec byla její první půlka dokonale sněhobílá a
tak už zůstala i po promytí horkou vodou. Co to mohlo způsobit?

Celkovým výsledkem je, že z červeného roztoku se stala černá kaše (což prý
je správně), která ale značně smrdí denaturákem...

PH