Re: Vstupní signál pro PA zesilovač

Jaromir Sukuba jarin.hw na gmail.com
Sobota Prosinec 17 21:28:49 CET 2016

Vo svojom predoslom prispevku som sa asi mal viac snazit, aby bolo
zrejme ze ide o ironiu.

Ten dopplerovsky efekt - a z neho vyplyvajuca frekvencna modulacia -
samozrejme existuje ako taky (tak ako vsetky ostatne audiofilske
temy), ale jeho vplyv je nakoniec natolko maly, ze je zatieneny inymi
a skutocnejsimi "problemami" reporustav, ktore pramenia z toho ze svet
je realny, nie idealny. Zamerat sa na takyto okrajovy problem je
samozrejme nezmysel - a napriklad vyvoj tejto temy to jasne
potvrdzuje.

Mimochodom, 1% frekvecna zmena je na prvy pohlad pomerne dost. V
nasich koncinach bezne 12-stupnove temperovane ladenie ma medzi krokmi
(poltonmi) logariticky rozostup dvanastej odmocniny z dvoch, co je asi
1,059, teda 5,9%. Tento interval sa opat logaritmicky deli na 100
usekov, takze susedna vzdialenost dvoch centov je sta odmocnina z
dvanastej odmocniny z dvoch, co je asi 0,058% Trenovane ucho dokaze
rozlisit zmeny niekolko centov, co je menej nez 1%. _Trvalo vnimany_
ton ujdeny o 1% od predosleho ludia vnimaju ako "falosny".
Na druhu stranu, ak je frekvencna modulacia rovnomerne "rozprestrena"
okolo zakladnej frekvencie (co pri modulacii doplerovym javom bude
splnene, ak nedochadza k nelinearnemu skresleniu pri pohybe membrany -
co by zas prinasalo uplne ine problemy), ucho+mozog nielen ze dokaze
vysledok "spriemerovat", ale dokonca aj musi, pretoze "datova
priepustnost sluchoveho kanala" je obmedzena. Je to podobne ako pri
zraku, kedy zotrvacnost oka nam umoznuje nerusene sledovat CRT
obrazovky, multiplexovane displeje alebo klasicke filmy. Ucho bolo na
toto priemerovanie ucene aj milionmi rokov evolucie, pretoze ako
predrecnici naznacili, v prirode je frekvencna modulacia celkom bezna
- vyskytuje sa vzdy pokial mechanicky oscilator vyzaruje nieco ine nez
cisty sinus.

Pre dvojicu tonov vyzarovanu jednym reproduktorom je vacsi problem nez
doplerovsky posun pri "velkych" vychylkach (samozrejme mensich nez su
mechanicke medze vychylky) nelinearne skreslenie a z neho vyplyvajuce
intermodulacne skreslenia, pretoze intenzita magnetickeho pola medzi
polovymi nastavcami magnetu obopinajucimi kmitacku ma aj napriek
velkej snahe vyrobcov nie "rovny" priebeh, ale... ale nic. Skor nez
Vam tu napisem dlhy traktat, ktory s tym suvusi (kde spomeniem
mnohopasmove sustavy, fazove posuny, formantove pasma nastrojov
atd...) tak to utnem, radsej pridite na predvianocnu hw-listovicu. Je
to dlha a obsiahla tema, da sa o nej (s pribudajucimi pivami)
rozpravat hodiny.