Re: LED svítidla

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Prosinec 17 13:14:06 CET 2016

Při použití odrazu od stropu bude ovšem dobré původně plánovaný výkon
vynásobit 1,5-3. Např. 1,5 v případě nekuřácké domácnosti a častějšího
malování, v kuřácké 2 a pokud se navíc nebude malovat moc často, tak radši
3.

CRI není "index denního světla", ale jmenuje se "index barevného podání" a
prakticky se jedná o "procento podobnosti se spektrem žhavého tělesa". Půlce
lidí je naprosto ukradené, ale některým na něm velmi záleží. Stejná hodnota
CRI může vést k velmi odlišným výsledkům:

- Např. CRI kolem 70 může vzniknout tak, že světlo má obdélníkový průběh
450-750 nm, což se poněkud liší od křivky z Planckova zákona. Ve skutečnosti
je to sice nezvyklé světlo, na které si budete pár minut zvykat, ale jinak
je vlastně naprosto luxusní. Takové světlo vznikne smícháním světel vhodně
vybraných barevných LEDek, aby pokryly celé spektrum a měly cca stejnou
úroveň.
- Ale taky se dá vzít jedna levná "teple bílá" LED, která má začátek a konec
připomínající Plancka, ale někde mezi modrou a zelenou je díra. Zase má CRI
70, ale tentokrát světlo na první pohled nemusí být divné, někdo je potěšen,
že připomíná žárovku, ale některé modrozelené věci jsou mnohem tmavší a
některé další barvy jsou prostě jiné. Foťákům z toho blázní nastavení barev
a výsledek se nedá jednoduše opravit prohnáním filtrem, musí se ručně
přebarvit "postižené" předměty.

PH