Arduino a frekvence krystalu

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Srpen 24 15:05:51 CEST 2016

Aby to fungovalo na 24 MHz, bude potřeba programátorem nastavit parametry
oscilátoru pro max. rozsah (to už možná bude), možná i zvednout napájecí
napětí a hlavně dát ke krystalu kondíky. Ale ne každý 24 MHz krystal je
vůbec ochoten dobrovolně kmitat na 24 MHz, často to ze strany oscilátoru
vyžaduje trochu donucení a to v AVR není. Takže asi přidat ještě LC článek,
tak, aby to s ním i bez krystalu chodilo na cca 24 MHz a potom přidat
krystal:-)

Takhle to chodí kdoví jak, nejspíš někde těsně kolem 8 MHz.
Kdyby to bylo dost přesně 8, tak krystal po každé hraně udělá 3 tlumené
kmity a ono se to tahle nějak udrží.
Jestli je to dál od 8, tak kmitá na těch cca 8 přirozeně a ke 24 se musí
oscilátorem donutit.

PH

-----Původní zpráva-----
From: Pavel Kadečka
mám Arduino uno R3. Zkusil jsem pustit tu ATMEGu mimo desku (na
nepájivém poli) a našel jsem v šuplíku jen 24MHz krystal (je to z
nějakého ISA řadiče od LGS Prime 3B, na krystalu je 24.000 KDSI H5; u
krystalu nemám ty kondíky, ty jsem z toho řadiče už nevytěžil, jsou
mechanicky zničené). Mám tam program blikátko s LEDkou, 1s svítí 1s
ne, ty časy platí pro originál krystal na desce. Na nepájivém poli to
bliká pomaleji. Moje otázky:

1) Proč pomaleji, když krystal je rychlejší?

2) Bliká to 2s svítí, 2s ne, tzn. ty časy jsou dvojnásobné. Proč
dvojnásobné, když poměr frekvencí krystalů je 24:16 = 3:2?

Napadá mě, že možná kmitá na nějaké harmonické, mohlo by to být 8MHz?