LED bez odporu - bylo Re: ukladanie dat zo seriovej linky

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Čtvrtek Září 24 11:24:53 CEST 2015

Je zajímavé jak obsáhlá diskuse se na toto téma vede, nikdo však zatím
neuvedl relevantní, tedy skutečně naměřená data. Za sebe můžu říct, že
odpor k ledce dávám a nikdy jsem neuvažoval o tom, zda není zbytečný.

Na to změřit co se děje bez něj jsem líný, nicméně jsem našel
http://www.nxp.com/documents/user_manual/HCT_USER_GUIDE.pdf kde na
straně 34/35 jsou výstupní charakteristiky HCMOS z kterých by mohlo
vyplývat, že to až tak velký nesmysl nemusí být. Ten výstupní tranzistor
se chová podobně jako zdroj proudu, který závisí na napájecím napětí.
Proud s rostoucí teplotou čipu dost klesá, takže je tam jakási záporná
zpětná vazba, která by mohla zamezit zničení čipu.

Předpokládám, že moderní uP budou vyráběny podobnou technologií a i když
parametry se budou lišit, ten trend - výstup jako zdroj proudu
klesajícího s teplotou - patrně zůstane zachován. Takže jedině zkusit to
fakt změřit a to pro různé čipy a různé LED. Je určitá pravděpodobnost,
že se to může udržet v přijatelných mezích a ti tvůrci Arduina nebyli až
takoví ignoranti. Ale do třetice říkám - měřit, testovat, měřit...

Mrazík