Kompakt Canon a chyba CCD

Cihak na dkv.cd.cz Cihak na dkv.cd.cz
Středa Září 16 07:43:37 CEST 2015

Jo to dokáže potrápit. Mě se to stalo u mého TCVRu IC821. TCVR se občas začal chovat divně - tlačítka měla najednou jinou funkci, pak se třeba při vysílání přepnul na FM zatíco jsem ho měl přepnutý na SSB a při RX bylo SSB a podobné lahůdky. Schéma toho TCVRU sice mám ale je to několik papírů velikosti asi 10xA4 vedle sebe hustě zaplněné. Hledal jsem to s přestávkama asi 2 roky. Už jsem byl smířený s koupí nového TCVRu když jsem přišel na to, že je to tím konektorem. Přitom to byla úplně první věc po které jsem šel při prvních projevech problému. Vyčistil jsem ho a usoudil že to tím není a hledal jsem dál. A bylo to přesně jak pan Kutina popisuje Flex byl vymačkaný a kontakty občas neměly kontakt. Vyřešil jsem to stejně jako on.

	Martin.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Kutina
Sent: Tuesday, September 15, 2015 11:58 PM
To: HW-news
Subject: Kompakt Canon a chyba CCD

Zdravim,

kdysi jsem sikoupil jako fotozapisnik maly, laciny a hloupy kompakt Canon
Powershot A1200 (28-112/2.8-5.9, zoomovatelny opticky hledacek, napajeni
dvema AA, HD video) s tim, ze jsem pro nej pouzival rozsireni CHDK, ktere z
nej udelalo maly, laciny a desne chytry fotoaparat (najednou je objektiv
ostry a vyrazne sirsi - na sirokem konci ekvivalent cca 23mm, meril jsem
to - firmware koriguje opticke vady a vytvari nove...), ted uz umi i RAW a
tak podobne.

Par let mi slouzil, hodne sem si ho oblibil, ale moc jsem se s nim nemazlil,
byl porad hozeny nekde v tasce nebo kapse. No a jednou zacal zlobit - na
displeji uz pri foceni se obraz rozpadl do svislych pruhu a ty se samozrejme
objevily i ve fotce. Kratka konzultace s googlem, a vysledek byl jasny:
vadne CCD, servis bezplatne vymenoval (v dobe, kdy to bylo aktualni),
priznam se, ze jsem servis ani nezkusil a fotak pro nedostatek casu a vhodne
nalady odlozil.

Nedavno jsem nasel v bazaru ten samy typ jako "ulozenku": origo baleni,
zadne otisky prstu, zadny prach, proste novy kus - a fotak sel se mnou.
Fotil jsem s nim asi mesic a obraz se rozpadl do svislych pruhu. To uz mne
trochu otravilo...

Vzal jsem ten puvodni, rozebral ho, vsechny flexy uvnitr ocistil sklenenym
kartackem - a ejhle, fotak nastartoval a obraz ma v poradku! Tak jsem
samozrejme rozhodil i ten druhy. Jakmile jsem sahnul na konektory u flexu od
snimace, zazdalo se mi, ze zamek jde podezrele lehce, lehceji, nez u toho
stareho. Ale opet jsem opucoval konektory i kabely (to, ze je to ulozenka
neznamena, ze material nedegraduje), slozil ho - a fotak nechodil...

Pak mi doslo, ze chyba komunikace a volne zamky v konektoru muzou souviset,
tak jsem si dal rozborku jeste jednou, mily kabel od snimace vytahnul a
prohlidnul - a pri pohledu proti svetlu jsem zjistil, ze na sobe ma velice
velmi vymackane stopy od konektoru. Nasel jsem nejtensi lepici pasku, co
doma byla (3M, takova ta tuha, popisovatelna, matna - perfektni), z si
ustrihnul prouzek, nalepil na rub flexu a zasunul do konektoru, cele to
slozil - a fotak zije!

Tenkrat, kdyz se Sony podaril ten prusvih se snimacema, tak to byla velka
svolavaci akce napric celym trhem. Jestli se jim "jen" nepovedly flexy
(podle vyrobce se problem objevuje redevsim pri nevhodnem skladovani a
nedodrzeni provoznich teplot - ale vic o tom nikdy nezverejnili), tak byla
vymena senzoru s kablickem asi jedina rozumna moznost.

V oficialnim servisu śi nikdo nemuze dovolit nekam "jen tak" neco nalepovat,
spatne nalepeni muze zaprasit konektor, kdyz bude paska prilis silna, muze
konektor prasknout (a krome toho je to piplacka, na coz dneska servisy
neslysi), takze tu svolavacku naprosto chapu. Ale jako hotfix mi to s tou
paskou pripada pouzitelne, uvidim, kolik dni, mesicu nebo let to ted
vydrzi - kazdopadne rozborka je tak jednoducha, ze s vercajkem, ktery nosim
v tasce to rozhodim uz i v hosode na stole :)

Tak dneska zadny problem, jen jsem se chtel pochlubit a treba nekoho
inspirovat.

Pavel Kutina