Re: Nová pájecí stanice ?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Září 5 15:36:42 CEST 2015

Základní problém je statická elektřina. Lidi i věci jsou nabité (dokonce i
různé izolované části různě) a může se stát, že k vyrovnání nábojů dojde
přes nějakou součástku, která to nepřežije.

Klasické řešení je, že je antiESD místnost, kde je vodivá podlaha, v ní jsou
páječky s uzemněnými hroty, lidi se připojují na uzemněný náramek. Aby to
rozumně fungovalo, musí se vše důsledně dodržovat. Částečné řešení může mít
i opačný efekt: Např. jsem nabitý, držím DPS, dotknu se jí uzemněným hrotem
a konec. S neuzemněným by to bylo lepší.

Natvrdo uzemněný hrot má ještě jednu zrádnou vlastnost: Pájení v zapnutém
zařízení může vyvolat nečekané a i destruktivní efekty. Dobré je, aby
uzemnění buď šlo vypnout, nebo bylo připojeno přes přiměřený odpor s
dostatečnou izolační pevností.

Např. doma používám trafopáječku a hrot je spojen přes 2x sériově 1M s Cu
páskem nalepeným na rukověti. Tím je zajištěno, že se vyrovná náboj mezi
hrotem a rukou a jelikož se druhá obvykle dotýká pájené věci, tak i tou
věcí.

Co se pájení týče, tak po nedávné zkušenosti s vývojem páječky konstatuji,
že i jednoduše vypadající věc se může značně zkomplikovat. Když třeba při
psaní programu zjistíte, že tepelné čidlo má výrazně lepší vazbu na topné
těleso než hrot, i když konstrukce vypadá, že by to mělo být naopak, ...

PH

From: Petr Labaj
Snad v sobotu bude snesitelný i takhle amatérský dotaz.

V čem je problém s ESD u páječek? Proč se tady musí řešit, že nějaké
pico to neumí
a nano to umí?
Šlo mi rukama pár páječek, všechny měly nějaké keramické topné tělísko,
které
vyhřívalo hrot. Takže vždy to bylo galvanicky odděleno od toho hrotu.
Všechny měly možnost někam na ten hrot připojit káblík pro uzemnění.
Tak kde vzniká to reálné nebezpečí?
Nebo tam jde o nějaké rušeni naindukované luftem? Ale to by se přece
mohlo naindukovat
stejně třeba i do pinzety, kterou tu součástku držím.
Nebo je v tom nějaký velký ďábel, co se ukrývá v detailu?

Za život jsem toho napájel docela dost, dost mi toho při pokusech i
odešlo, ale napamatuju
si, že bych oddělal něco při pájení (nemyslím teď termální destrukci, to
se mi už jistě povedlo).
Přeměna elektrické energie na teplo je asi ten nejjednodušší elektrický
stroj, tak mi ty velké
problémy fakt nejsou jasné. Že může být rozdíl v kvalitě regulace si
ještě dovedu představit,
ale i to je relativně jednoduchý proces, který když se jednou vyvine,
tak náklady na jeho
opakovanou výrobu už jsou minimální. Tak kde se berou ty šílené ceny
výrobků?
Nemám teď samozřejmě na mysli koncepčně jiná řešení typu VF ohřevu atd.

To prosím rozhodně nerýpu, fakt mi to není jasné a zajímá mě to.