Re: OT: páteční fyzikální okénko

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Září 4 10:44:58 CEST 2015

Elektrická obdoba mechanického oscilátoru je krystal a ten má také 2
rezonance.

PH

From: Pavel Troller
  když už tu všichni mají ten pátek :-) :-).
  Díky tomu, že můj syn úspěšně složil dnes na FELu zkoušku z Fy1, na kterou
jsem mu včera trošku pomáhal se připravovat, jsem si trošku rozšířil
fyzikální
obzory. Za mých mladých let jsme toto rozhodně nebrali - vzorce bych asi už
zapomněl, ale alespoň něco o tom, že to existuje, by mi v povědomí zůstalo.
  Jde o rezonanční frekvence obecného mechanického oscilátoru. Dle těch
skript
jsou 2, navzájem různé. Rezonanční frekvence výchylky (tj. taková, při které
má kmitání oscilátoru max. amplitudu) a rychlosti (tj. taková, kdy je
rychlost
v bodě s maximální rychlostí během periody nejvyšší). Každou z nich tam
odvozují poměrně složitým způsobem.
  Říkal jsem si, že u elektrického oscilátoru - např. ideálního LC obvodu -
by přeci měl existovat ekvivalent, a napadlo mne, že by mohly existovat
navzájem různé rezonanční frekvence napětí a proudu. Ale ani o tomto jsem
neměl
žádné povědomí a tedy jsem to docela dost hledal, ale nikdy nenalezl, vždy
je
uváděna jen jedna rezonanční frekvence, která se vypočte z jediného dobře
známého vzorečku.
  V čem je finta ? Co jsem kde pochopil blbě ? Jak to, že to v mechanické
doméně existuje a v elektrické ne ? Obvykle mají jevy v obou doménách
poměrně
mnoho společného...