Revoluce v LED osvetleni?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 29 20:53:27 CET 2015

683 lm/W není nic nového. Jen je nutno podotknout, že je to pro
monochromatické světlo 555 nm. Tzn. umíme přesně převést lm na W optického
výkonu zelené, přesněji "pure green" LED.

Jenže mě by zajímala energetická účinnost bílé LED. Zatím to vypadá, že je
nic moc, protože si celkem vystačím s odhadem, že se blíží 0 % a velkou
chybu neudělám, když chladič dimenzuji na celý příkon. Ale rád bych věděl,
kolik to konkrétně je.

Tzn. chtěl bych nějaký graf, kde by bylo 683 lm pro 555 nm, 680 pro 575 nm,
? pro 600 nm, ... 0 lm pro 850 nm. Když takový graf dám dohromady s grafem
od výrobce LED, dostanu po integraci kýžený optický výkon a po vydělení
příkonem konečně i tu účinnost.

PH

-----------------------------
From: Miroslav Mraz
Stručně řečeno z definice kandely podle SI plyne, že maximální fyzikálně
dosažitelná "účinnost" převodu elektrické či mechanické energie na
zářivou je 683 lumen na watt.
To, že vám podle tohoto výkladu bude vycházet deklarovaná účinnost LED
daleko vyšší je dáno tím, že vyzařované spektrum LED se nekryje se
spektrální citlivostí lidského oka. To co vydává výrobce jako účinnost
(energetickou) LED bývá zřejmě spíš vnější kvantová účinnost, protože je
samosebou vyšší. Vyjadřuje to vlastně jen tepelné ztráty, což je pro
výpočet chladiče také důležité.