degradace optoclenu - bylo: LED G9 - saga pokracuje

Pondělí Říjen 26 13:32:31 CET 2015

Měnil jsem optočlen, který hlásí, že zdroj má napětí. Takže byl téměř
trvale sepnutý (mimo doby, kdy vypadla elektrika a jelo to ze zálohovací
baterky). Jenže ta ledka snese max. 50 mA a teklo tam 0,8 mA. Ale
odcházel takhle i PC900V (taky mu stačilo přidat proud), který si
zabliká jen občas když to komunikuje.

Životnost ledek je dána asi jen ohřevem, ten je tady zanedbatelný. Někde
tuším že u osvětlovacích ledek Cree XP-G jsem našel tenhle graf
http://vaelektronik.cz/images/led/lifetime.gif
I když vlastně pro teplotu 45 st se taky dostávám "jen" na 200 000 hodin
a pak to začne rychle padat. To by bylo těch 20 let.
Samosřejmě je to úplně jiný materiál, viz včerejší odkaz na přednášku o
modrých ledkách. Tyhle infra jsou taky ze zajímavého materiálu, který už
byl zvládnutý v době, když jsem o tom psal diplomku. Je to GaAs:Si, kde
příměsový Si se při nějaké teplotě dostává na místo Ga a při jiné na
místo As. Takže s jedním příměsovým prvkem udělají oba typy vodivosti.
Anděl