[MECH] Oprava strojniho sveraku

Ales Prochaska, Divesoft prochaska na divesoft.cz
Úterý Říjen 20 11:48:55 CEST 2015

Tohle je spíš kosmetická věc, takže se to dá klidně jen vytmelit
dvousložkovým tmelem (třeba nějaký "epoxid metal"), jestli to vadí.
Odmastit se to samozřejmě musí. Litina obvykle nebývá tak porézní, aby
to nějak vadilo. Vařit raději ne, to jen kdyby byl poškozený tak, že
by to nevyhovovalo pevnostně.

Skutečná oprava spočívá v přefrézování (přebroušení, zaškrabání - dle
materiálu a konstrukce svěráku a požadavků na přesnost) té spodní
dosedací plochy, aby byla rovnoběžná se základnou svěráku. Obdobně
dosedací plochy pod čelistmi (ale ty většinou nebývají poškozené ani u
hodně opotřebených svěráků) a přebrousit nebo vyměnit čelisti. Otázka
je ještě co vedení, jestli není příliš opotřebené a jestli stále vede
pohyblivou čelist rovnoběžně.

Aleš Procháska