[!!Mass Mail]Re: Brouk pro vstupy 24V

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Říjen 19 12:17:18 CEST 2015

Ano, s AVR.

Jednak se skoro všemi vstupy megy8, kde na ně vedly děliče z 24 na něco pod
5, horní odpor byl myslím 100k. To byl vyloženě průmysl, bylo to v
rozvaděči, který napájel i komutátorové motory o výkonu pár desítek kW
napájené z tyristorových usměrňovačů/regulátorů.

A pak taky ve fázové regulaci 8 kanálů žárovek a tam byla detekce průchodu 0
udělána tak, že jeden vstup byl přes 2M zapojen přímo na fázi. A ještě
vstupy pro tlačítka se stejným zapojením obohaceným o pull-down 10M. Dalo se
to ovládat z +5 V, nebo z fáze:-) Ale s tím ovládáním z fáze to nebylo zas
tak jednoduché, byly okolo toho komplikace plynoucí z kapacity vedení atd.

Důležité je vždy použít hodně vysoké R a nezapomenout, že pokud napájecí
větev s MCU málo žere, musí na ní být nějaký omezovač přepětí (pokud jste ho
neměl u té 51, tak to byla asi příčina problému). Chcete-li mít jistotu,
otestuje funkčnost třeba tak, že dáte nejprve menší R, necháte běžet týden s
připojeným AC napětím s amplitudou převyšující max. očekávané přepětí (s
oblibou dávám 230) a pak R 10x zvyšte. Samozřejmě tam po dobu testu musí
běžet nějaký SW, kterému nevadí, že se tam pořád střídají 0 a 1, ale zároveň
by se poznalo, kdyby se třeba resetnul, nebo kousnul.

S mazáním programu jsem se taky setkal. Jeden týpek vymyslel řešení s PICem,
kde vývod, který je GPIO a zároveň Vpp, použil jako OC pro snad 9 V. Chodilo
to, ale občas se při cvaknutí relé smazal program:-)

Optické oddělení je samozřejmě nejlepší, ale taky si lze naběhnout. Pozor
zejména na CTR.

Setkal jsem se s řešením, kdy též do PICu vedl optočlen, ale R byl moc
velkej a tak to někdy nespínalo. Bylo to z 230 V, R byl moc velkej z
hlediska CTR, ale moc malej z hlediska výkonu, takže byl okolo zahnědlej
cuprextit (CTR možná postupně kleslo teplem, prý to nejdřív pár let
fungovalo). Jelikož vstupní i výstupní strana byla spojená s N sítě,
optočlen tam vlastně neměl smysl. Tak jsem ho vyhodil a nahradil odporem
několik M a BC846:-)
Ještě jsem se setkal s jedním, kde to bylo složitější, resp. zbytečně
složité a tak to moc nefungovalo. Ale podrobnosti si už nepamatuju.

Obecně jsem zjistil, že když se bez dostatečného domyšlení důsledků spojí
několik osvědčených řešení "pro sichr", nezřídka přijde nepříjemné
překvapení. Jindy je zas sichr tak sichrovatej, že zakryje nějaký jiný,
poměrně zásadní problém, který se ale projeví později (třeba když už si
zákazník myslí, že je na to spoleh a u dodavatele již nepracuje autor
přístroje).

PH

--------------------------
From: Zdeněk
Máte to použití odporu a vnitřních diod vyzkoušené i v průmyslovém
prostředí?
Já jsem se v tomto už kdysi spálil. X51 se vlivem rušení ze vstupů chovala
občas nestandardně. V ojedinělých případech došlo ke smazání EEPROM. K
poškození HW nikdy.
Pomohlo až řešení s děličem, C, ZD a T. Co jsem měl rozebrané nějaké PLC,
tak tam to řeší optickým oddělením...

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Hudecek
Z recomended operating conditions ovšem plyne, že je určen výhradně pro 5 V
logiku, zde je požadován převod z 24 na 3,3.

Dovedu si pro něj představit vhodné praktické aplikace, ale když někam můžu
dát odpor 100k a víc, postačí ochranné diody integrované ve vstupech MCU,
nebo FPGA. No a třeba takový Spartan 3E má input clamp cuurent +/- 100 mA,
což je 2x víc než umí tenhle brouk (obojí abs max).