Ako na polny telefon?

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Říjen 18 06:59:44 CEST 2015

Zdravím,

> Mam presne tento, dostal som ho minuly rok na vianoce.
>
> Rozmyslal som pripojit ho doma ku ustredni (presnejsie ku "komplexnímu telekomunikačnímu rešení" (c) Pavel Troller). Takze ak spravne rozumiem ked uz mam ustrednu netreba bateriu...

Bohuzel, takto to neni. Ke Tve ustredne tento telefon bez nejakeho
prizpusobovaciho obvodu pripojit nejde. Vzhledem k absenci smyckoveho proudu
u MB zapojeni a k potrebe tohoto proudu u AUT zapojeni tak, aby ustredna
vedela, ze telefon je "vyzvednut", nelze tyto 2 naprimo propojit - a navic
mikrofonni obvod MB telefonu z linky neumi byt napajen.

Co by šlo udělat, by byl relativně jednoduchý obvod (nejlépe samozřejmě
reléový :-) ), který by fungoval takto:

1) Při vyzvánění směrem z ústředny k telefonu by seplo jedno relé na střídavý
proud a propustilo vyzvánění dále do telefonu. Ten by normálně zvonil.

2) Přihlásit se by bylo nutno též vyzvoněním, tj. otočením kličky telefonu,
samotná vidlice se na stavu linky nemá jak projevit. V tomto případě by se
aktivovalo druhé relé na střídavý proud, které by aktivovalo třetí relé,
tentokráte na stejnosměrný proud, tak, že by ho vpojilo do smyčky z ústředny.
Relé by se přidrželo vlastním kontaktem a přeplo by přes sebe (bylo by v té
lince v sérii, přemostěné kondenzátorem pro průchod hovorových proudů) smyčku
do hovorového transformátoru, jehož sekundár by byl připojen k MB lince. Tím
by se ustavilo hovorové spojení. Téhož postupu by šlo použít i pro odchozí
hovor, ale pak jaksi není čím volit, na ústředně by pro tento případ musela
být naprogramována pevná cílová volba, což lze samozřejmě udělat.

3) Ukončení hovoru ze strany telefonu by se muselo provést tzv. odzvoněním,
tj. opět kličkou. V takovém případě by logika musela rozpojit smyčkový obvod.
To by asi znamenalo jedno další rozpojovací relé, případně nějaký jiný trik.
Nicméně, domnívám se, že by to v tomto řešení nebylo zcela třeba - Tvoje
ústředna umí tzv. KEWL (tak tomu říkají amíci), tj. při závěru směrem z
ústředny na chvíli přeruší napájení smyčky. Tím by odpadlo ono DC relé, které
se tam drží v sérii, a obvod by se vrátil do klidu. Nesmělo by se tím ale
volat na čísla, která neumí poslat zpětný závěr. Asi bych provoz tohoto
telefonu omezil jen na vnitřní účastníky ústředny :-).

No a u telefonu bude muset být baterie tak, jak dříve diskutováno :-).

Takže, pokud máš náladu si během dovolené pohrát s relé a postavit si něco
jiného než hodiny, vzhůru do práce :-)!

Zdraví Pavel