Re: 3D tisk robotického pavouka

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Říjen 11 02:43:20 CEST 2015

Používám Tebou dodané plasty na Tebou dodané tiskárně a mám nastavené Tebou
doporučené teploty extruderu:-)

Prostě máme jiné nosy. Jsou i lidé, u kterých páry z ABS/PLA způsobují silné
podráždění dýchacích cest, bolesti hlavy, ... Je to individuální. Já osobně
začínám cítit smrad už když se plast v extruderu začíná tavit. Ale jen když
jsem v pozici, že větráček v hotendu fouká ke mně.

ABS je v podstatě inertní, tedy už proto netoxické, když kousek sníš, projde
nezměněn, stejně jako třeba kousek křemene. Inhalace jemného prášku z
křemene ovšem vede k silikóze, inhalace mnoha jiných inertních prášků a par
pevných inertních látek k podobným nemocem. U PLA by tohle hrozit nemělo, je
přírodně odbouratelné.

ABS i PLA jsou složité organické sloučeniny a tepelnou degradací většiny
takových látek vznikají karcinogeny. Běžně při tisku není degradace patrná,
ale když mi tiskárna zatuhne a všimnu si toho po delší době, leze po tom z
extruderu hnědá až černá hmota, takže se dá předpokládat, že tam i při
tiskové teplotě k degradaci dochází. Tzn. čisté páry jsou akutně netoxické,
ale o zdravotních účincích inhalace minoritních produktů termodegradace
plastů, barviv a aditiv nevíme s jistotou nic, ale víme, že podobné věci
bývají karcinogenní a že se to může projevit třeba za desítky let.

Můj osobní závěr tedy je, že předběžná opatrnost není od věci, obzvláště
pokud vede k levným řešením typu větrat, nebo udělat budku s filtrem v
celkové ceně do 500 Kč.

Pro Tebe pak může být zajímavé takové příslušenství prodávat, i když ho
třeba sám používat nebudeš:-)

PH

From: Petr Zahradnik
Původní zpráva ze dne 10.10.2015 od Pavel Hudecek:

> Ale to je jedno. Výpary z plastů považuji za potenciálně nebezpečné,
> takže bych větral/filtroval i kdyby mi nesmrděly.

Výpary z PLA a ABS při tisku na 3D tiskárnách nejsou toxické. Nicméně,
pokud ti plasty ode mě vydávají zápach, pak je zřejmě zpracováváš
jinak než já.