Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Pátek Říjen 9 12:48:59 CEST 2015


Ano, ve Wartasu to bylo spolehlivé, ten měl jen jedno problematické 
místo - vačka byla mazaná plstí a pokud se plst vymačkala a nemazala, 
tak se "nožky" kontaktů ošoupaly a přestaly nadzvedávat kontakty a bylo 
vymalováno. Na druhou stranu se oprava dala udělat na silnici asi za cca 
1/2 hodiny.

Petr

Dne 9.10.2015 v 12:43 Zuffa Jan napsal(a):
> Pamatam si par krat situaciu
> ked bolo znacne vlhko (prsalo) a skodovky (favority)
> nechceli ist. Stacilo otvorit kapotu a poutierat kable
> a rozdelovac. Co si pamatm rozdelovac z passata tak ten mal
> dokonca premenlivy uhlo v rozdelovaci ktory sa menil tusim podla
> otacok alebo tlaku. Takteto veci sa dnes riesia podstatne lahsie  elektronikou
> Tri cievky v motore wartasa sa daju povazovat jedine za vyhodu, pretoze
> su (stale) oblubene v lahkych lietadlach koli spolahlivosti - vypadne jedna
> cievka a stale bezia este 2 valce. Viem si predstavit co by sa stalo keby tam bol
> motor zo skodovky :)
>
> j.
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of gatilo
> Sent: Friday, October 09, 2015 10:37 AM
> To: HW-news
> Subject: Re: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
>
>   9.10.2015, 10:33:37
>
> U skodovek IMHO tu funkci druheho jiskriste zastaval rozdelovac, kde se kontakty take uplne nedotykaly. Ale pravda, nebylo to hermeticke, takze napr. kondenzace vlhkosti to mohla nabourat.
>
> S pozdravem Pavel
>    mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz
>
> --
> Vláďa Anděl napsal:
>
>> Už za komančů se vyskytovaly, tuším že v tuzexu jakési "zázračné"
>> udělátka co se dávaly do série ke svíčkám. Mělo to zlepšit zapalování
>> a bylo v tom druhé jiskřiště. Předpokládám že efekt byl v tom, že v
>> době nárůstu napětí na cívce je nulový proud, takže se neuplatní
>> svodový odpor svíčky. Když zapálí pomocné jiskřiště, skokově se na
>> svíčce objeví napětí pro zapálení a to i při horším izolačním stavu. U
>> toho dvoujiskrového zapalování nejspíš tenhle efekt nebude, protože ta
>> druhá svíčka na tom bude podobně. Ale funguje to a ušetří se Anděl
>>   
>> Dne 9.10.2015 v 9:36 AZe napsal(a):
>> RNDr. Ferenc pracoval léta ve vývoji v PAL Magnetonu Kroměříž.
>> Dlouho jsem jej neviděl, nicméně tady jsou jeho stránky a spousta
>> užitečných informací nejen o zapalování:
>> http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/obrazy05.htm
>> http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/fer_mo05.htm#5_17
>> aze
>>   
>>   
>>   
>> From: Pavel Kadečka
>> Sent: Friday, October 09, 2015 9:03 AM
>> To: HW-news
>> Subject: Re: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
>>   
>> Nejspíš to mělo tenhle jistorický vývoj:
>> 1) cívka a rozdělovač (+ zapalovací kabely), primitivní řešení i pro
>> motory bez jakékoliv řídící jednotky
>> 2) cívka řízená elektronicky (když už je v autě ř.j., která řídí směs
>> ve válci, tak proč by nemohla i zapalovat svíčky), vždy dvě svíčky
>> pálí současně (+ opět zapalovací kabely) - u mojeho auta je ta cívka
>> přesně v místě, kde bývá ten rozdělovač, to přímo nabízí vysvětlení,
>> že při evoluci motoru výrobce nahradil rozdělovač tou novou cívkou a
>> zapalovací kabely zůstaly stejné
>> 3) každá svíčka má svoji cívku, odpadají zapalovací kabely, podle mě
>> to přišlo s tříválcovými motory (nebo třeba pětiválcovými), protože
>> nejde použít ta finta se společnou cívkou a pálení do dvou válců a
>> když už to měli takhle vymyšlené, použili to i do čtyřválců
>> P.K.
>>   
>> Dne 9. října 2015 8:50 AZe <aze na seznam.cz> napsal(a):
>> Tady je přehled. Motory 1,2 TSI a další mají modul se 4 vývody a
>> kabely, uvnitř budou 2 trafa a dvojitá jiskra, motory 1,4 TSI a další
>> mají tužkové cívky a Felda 1,3 MPI a další mají modul /tzv.
>> zapalovací lištu) se 2 trafy a dvojitou jiskrou, o kterém už tady byla řeč.
>> http://www.skoda-dily.cz/katalog/fabia/nahradni-dily/elektricka-vybava
>> /zapalovani-zhaveni/modul-a-civka-zapalovani-rele-509.html
>> aze
>
>> -----Původní zpráva----- From: Jaroslav Buchta
>> Sent: Friday, October 09, 2015 6:32 AM
>> To: HW-news
>> Subject: Re: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
>
>> Svicky ne ale jiskriste v serii jsou snad u vsech soucasnych aut (snad
>> krome trivalcu a petivalcu, tam fakt nevim, jak je to udelano - asi
>> kazda svicka ma svoji civku)
>> Dne 08.10.2015 v 23:17 Jaroslav Lukesh napsal(a):
>> Svíčky se nezapojují do série!
>> Ale některé mají sériová, nebo jinak podivná jiskřiště.
>> Mám v autě DOR15LGS a ta  má mezeru 3mm a nejde nastavit jinak.
>> Autu to nijak nevadí, ale některá starší auta s přepínačem vysokého
>> napětí toto nesnáší. Pokud je to auto vícecívkové, tak by mu to nemělo vadit.
>> Když si ji dáte do auta, tak motor neuvěřitelně ztichne. + další
>> pozitivní efekty, ale na to přijdete až je budete mít. Upozorňuji -
>> je nutný osobní výběr z více kusů, mají velké výrobní tolerance.
>> Půlka je dobrá a druhá půlka - no ty jsou dobrý tak akorát do praku.
>
>> ----- Původní zpráva ----- Od: Pavel Kadečka
>> Komu: HW-news
>> Odesláno: 7. října 2015 14:36
>> Předmět: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
>
>> Přátelé, máme vn trafo a tři různé situace:
>
>> 1) jedno jiskřiště se vzduchovou mezerou 2mm
>> 2) dvě stejná jiskřiště v sérii, tj. jednu mezeru 1mm, potom kus drátu a druhou mezeru 1mm
>> 3) jako 2), ale každé jiskřiště má jinou mezeru, tj. jedno 0,5mm,
>> druhé 1,5mm, dohromady jsou to opět 2mm
>
>> Otázka zní: z pohledu trafa liší se ty tři případy? Při jakém napětí dojde k přeskoku jiskry?
>
>> Někomu je to možná povědomé - jedná se o zapalování v autě, kdy za
>> sekundárem vn trafa (běžně se mu v autě říká "cívka") jsou dvě
>> svíčky v sérii a pálí vždy současně (jedna zapaluje směs, druhá v té
>> chvíli pálí jen tak bez užitku, někdy se říká, že se tím čistí).
>
>> Proč se na to ptám - někdo mi tvrdí, že pokud budou mít ty svíčky
>> různý odtrh, může to zničit cívku přepětím, já tvrdím, že je to
>> nesmysl, pokud dohromady mají svíčky odtrh menší, než je pro ně
>> předepsaný (např. předepsáno je 1,3mm, v reálu bude jedna mít 1mm a druhá 1,3mm).
>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>   
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>   
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list