Drátová anténa mechanicky hučí...

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Čtvrtek Květen 14 20:13:02 CEST 2015

Dne 13.5.2015 22:38, Jirka Mww napsal(a):
> Ahoj Honzo,
>
> průřez jsem samozřejmě nepočítal, drát jsem koupil od Jrky Sklenáře
> společně s anténou na 2m a natáhl anténu . Mám z toho natažený šilhavý
> dipól 13 + 27 m , napájený dvoulinkou 300 Ohm, pak balun 300 --> 75
> Ohm a koax do transceivru.
> Docela by mě zajímal ten výpočet, jak se došlo ke ztrátám 20%.
Jak to počítal OK2BUH nevím, v AR to počítal Jindra Macoun:
http://www.anteny-info.cz/docs/extern/Obr.31.%20O%20%C3%BA%C4%8Dinnosti%20anteny%20%281%29.pdf

>    Na
> koncích je nutně kmitna napětí a tam na DC odporu nesejde a v
> napájecím bodě to zase nemůže dělat tolik.

Dle OK1VR se tam uplatňuje i skinefekt. V každém případě 40 m drátu o
průměru 0,5mm má okolo 4 ohmů.
Mě se to zdá moc...  prostě když si představím, že mám nataženou anténu
0,5mm drátkem a chci do ní prát 500W tak to nevypadá úplně dobře.
Samozřejmě asi záleží na napěťových a proudových poměrech na anténě,
ale  v mém případě je to zčásti i "psychoefekt"
Nakonec silnější drát je širokopásmovější, vojáci dělávali dipóly z
"ropovodů"  - několik paralelních drátu nakonci ukončených na oku.
>   I tak je 20% míň než 1 dB.
Ano, ale kolik je 1dB při 500W?