vláček

Jan Linhart hw na liny.cz
Úterý Březen 31 15:17:14 CEST 2015


Tomuhle věřím, ale vláčku ne. Bude tam velké tření.
V reálu bych u vláčku očekával jiskřičky a nevidím jediný
důvod, proč by se autor nepochlubil efektním nočním
záběrem.

Honza

Dne 31.3.2015 v 14:40 Jaroslav Meduna napsal(a):
> http://www.fyzikalni-experimenty.cz/cz/elektromagnetismus/homopolarni-motor-
> dratovy/
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Hudecek
> Sent: Tuesday, March 31, 2015 11:10 AM
> To: HW-news
> Subject: Re: vláček
>
> Prodlužování vláčku bude asi výsledek spíše zhoršovat, protože pole cívky
> sice roste s počtem závitů, ale zároveň klesá s jejím prodlužováním, čímž se
> to víceméně kompenzuje. Aby to nebylo tak jednoduché, v našem případě je
> cívka poněkud řídká, takže bude vlastně zajímavé jen pole tvořené závity v
> blízkosti magnetů, vzdálenější nejspíš nebudou mít znatelný vliv.
>
> Zároveň s počtem závitů roste odpor drátu, což snižuje proud. Tento vliv
> nejspíš převáží, pokud článek nebude mizerný.
>
> Když vše dáme dohromady, tak bude hlavní ten dobrý článek a nejspíš by bylo
> užitečné vláček zkracovat a zároveň se snažit mít závity co nejhustěji
> (kratší a zároveň hustší cívka znamená stejný odpor a tedy i proud, ale
> zároveň větší procento závitů blíž magnetům.
>
> Vlivů bude nejspíš ještě více, jako el. vlastnosti povrchu, průměr cívky a
> magnetu, ... jejich významnost bude záviset na dalších okolnostech.
>
> PH
>
> From: Petr Zapadlo
> Rychlost je daná tažnou silou a velikostí mechanického odporu.
>
> Síla roste s proudem a počtem závitů, tj lepší baterie, např NiCD článek by
> měl svištět rychleji. Délka lokomotivy by měla hrát také pozitivní roli -
> proud pujde přes více závitů.  Proti tomu bude stát odpor drátu a zvýšený
> mechanický odpor lokomotivy v důslkedku vyšší váhy při větší délce.
>
> Podle mého názoru, větší pozorovatelný vliv bude mít lepší článek s nižším
> vnitřním odporem, zvětšování délky se může projevit jak zrychlením tak
> zpomalením podle toho který faktor bude mít větší vliv.
>
> Dne 31.3.2015 v 07:22 Zdeněk napsal(a):
>> Pěkné to je.
>> Jen mě napadlo: čím je dána rychlost pohybu? Proudem, který je schopná
>> dodat baterie? Resp. délkou "soupravy"?
>>
>> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jirka
>> Mww Ano, souhlasím s tímto vysvětlením.  Ten monočlánek pokud je nový
>> je asi schopen dát pár ampér a pokud ty magnety jsou vodivé a drát je
>> neizolovaný, tak se uzavře obvod přes tu část cívky, které se magnety
>> dotýkají, a magnety to vtahuje.
>> Je to zřejmé z prvního kousku videa, kdy je třeba zastrčit i druhý
>> magnet do cívky, aby se připojil druhý pól baterky a začal procházet
>> proud.
>> Ale je to pěkné  .
>>
>>
>> Dne 30. března 2015 20:28 Jaroslav Buchta <jaroslav.buchta na hascomp.cz>
>> napsal(a):
>>> Zakladem asi bude, ze drat neni izolovany a proste to funguje jako
>>> linearni motor s temi magnety.
>>>
>>> Dne 30. 3. 2015 v 20:20 Jirka Mww napsal(a):
>>>> Dobrý večer.
>>>>
>>>> mrkněte na tohle:
>>>>
>>>> https://www.youtube.com/watch?v=BuYv_YEPu8Q&feature=youtu.be
>>>>
>>>> Mám určitou teorii na fyzikální princip, ale co vy na to jako experti ?
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list