Re: vláček
Pavel Hudecek
edizon na seznam.cz
Úterý Březen 31 11:10:06 CEST 2015
Prodlužování vláčku bude asi výsledek spíše zhoršovat, protože pole cívky
sice roste s počtem závitů, ale zároveň klesá s jejím prodlužováním, čímž se
to víceméně kompenzuje. Aby to nebylo tak jednoduché, v našem případě je
cívka poněkud řídká, takže bude vlastně zajímavé jen pole tvořené závity v
blízkosti magnetů, vzdálenější nejspíš nebudou mít znatelný vliv.
Zároveň s počtem závitů roste odpor drátu, což snižuje proud. Tento vliv
nejspíš převáží, pokud článek nebude mizerný.
Když vše dáme dohromady, tak bude hlavní ten dobrý článek a nejspíš by bylo
užitečné vláček zkracovat a zároveň se snažit mít závity co nejhustěji
(kratší a zároveň hustší cívka znamená stejný odpor a tedy i proud, ale
zároveň větší procento závitů blíž magnetům.
Vlivů bude nejspíš ještě více, jako el. vlastnosti povrchu, průměr cívky a
magnetu, ... jejich významnost bude záviset na dalších okolnostech.
PH
From: Petr Zapadlo
Rychlost je daná tažnou silou a velikostí mechanického odporu.
Síla roste s proudem a počtem závitů, tj lepší baterie, např NiCD článek
by měl svištět rychleji. Délka lokomotivy by měla hrát také pozitivní
roli - proud pujde přes více závitů. Proti tomu bude stát odpor drátu
a zvýšený mechanický odpor lokomotivy v důslkedku vyšší váhy při větší
délce.
Podle mého názoru, větší pozorovatelný vliv bude mít lepší článek s
nižším vnitřním odporem, zvětšování délky se může projevit jak
zrychlením tak zpomalením podle toho který faktor bude mít větší vliv.
Dne 31.3.2015 v 07:22 Zdeněk napsal(a):
> Pěkné to je.
> Jen mě napadlo: čím je dána rychlost pohybu? Proudem, který je schopná
> dodat
> baterie? Resp. délkou "soupravy"?
>
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jirka Mww
> Ano, souhlasím s tímto vysvětlením. Ten monočlánek pokud je nový je asi
> schopen dát pár ampér a pokud ty magnety jsou vodivé a drát je
> neizolovaný,
> tak se uzavře obvod přes tu část cívky, které se magnety dotýkají, a
> magnety
> to vtahuje.
> Je to zřejmé z prvního kousku videa, kdy je třeba zastrčit i druhý magnet
> do
> cívky, aby se připojil druhý pól baterky a začal procházet proud.
> Ale je to pěkné .
>
>
> Dne 30. března 2015 20:28 Jaroslav Buchta <jaroslav.buchta na hascomp.cz>
> napsal(a):
>> Zakladem asi bude, ze drat neni izolovany a proste to funguje jako
>> linearni motor s temi magnety.
>>
>> Dne 30. 3. 2015 v 20:20 Jirka Mww napsal(a):
>>> Dobrý večer.
>>>
>>> mrkněte na tohle:
>>>
>>> https://www.youtube.com/watch?v=BuYv_YEPu8Q&feature=youtu.be
>>>
>>> Mám určitou teorii na fyzikální princip, ale co vy na to jako experti ?
Další informace o konferenci Hw-list