Nabijeni Li-ION (po stopadesate)

Úterý Březen 10 16:18:47 CET 2015

Přátelé, mám rádio Trevi KBB 306:

http://radioprijimace-radiobudiky.heureka.cz/trevi-kbb-306/

Na takové to domácí hraní je úplně super, přehrává MP3 (a WMA) z SD karty
nebo USB flešky, je k němu dálkové ovládání a uvnitř je Li-ION baterie.
Dobíjí se nabíječkou s mini-USB kabelem, ale pasuje do něj i nabíječka
nokia s tím menším kulatým konektorem. Toho jsem využil a dobíjel to z té
nokiácké, no to byla chyba, zkrátila se výdrž a baterka se nafoukla. Tak
jsem se podíval dovnitř a trochu překvapeně zjistil, jak je tam vyřešené
nabíjení. Strašně primitivně, jedna dioda a jeden odpor (0,5R malinkatý
SMD, ten má snad funkci pojistky nebo co). Takže baterie se nabíjí z 5V
mínus napětí diody, tj. cca 4,3V. Před přebíjením nebo naopak nadměrným
vybitím ji chrání jen její vlastní obvod. Kdybych to nabíjel jen přiloženou
nabíječkou, snad by to nějaký rok fungovalo, ale ta nokiácká dává
5,8V/800mA, což to tu baterku poměrně rychle odpravilo.

Jak z toho ven? Rádio je sice v záruce, ale vracet jsem ho nechtěl, protože
jsem s ním jinak spokojený. Takže jsem vytáhl ze šuplíkových zásob starý
mobil (resp. jeho torzo) a vestavěl ho dovnitř jako lepší nabíječku a
současně novou baterii. Další možnost by byla sehnat nějaký vhodný IO pro
nabíjení Li-ION, kterému by stačilo napájení od 5V (= USB) až asi do 6V
(nabíječka nokia naprázdno).

Říkám si, že takový IO je určitě na trhu k dispozici za pár centů (ostatně
musí být v každém mobilu), tak proč ho tam výrobce nedal - no odpověď se
přímo nabízí: dioda jako nabíječka je přece skvělé kurvítko, baterku to
přebíjí, ale jen lehce, takže by ji to zničilo až někdy po záruce ;)

P.K.