[OT] lampovy zesilovac ke kytare

Jaromir Sukuba jarin.hw na gmail.com
Pondělí Červenec 27 09:39:12 CEST 2015

Doplnil by som zopar detailov.

8 Ohmov je u reproduktoru dost vagny udaj, znamena to predovsetkym to,
ze impedancia *vacsinou* *velmi* *neklesne* pod tuto uroven. Inak je
impedancna charakteristika dost typicka, trebars som nahodne vybral
W200S http://www.visaton.com/bilder/frequenz/gross/w200s_8_fs.gif Teda
jasny peak okolo rezonancneho kmitoctu a potom pozvolne zvysovanie
impedancie, ved je to predsa indukcnost. Vysokotonove vyzeraju podobne
http://www.visaton.de/bilder/frequenz/gross/g25ffl_8_fs.gif hoci nie
az tak vyrazne. Na impedancnu charakteristiku vyplyva ozvucnica
(posuvanie/zvyraznovanie rezonanceho maxima, pripadne nezelane
rezonancie v charakteristike citlivosti sa premietnu aj do impedancnej
charkateristiky) a samozrejme velkou mierou vyhybka, takze vysledna
impedancna charakteristika moze byt (a byva -
http://www.stereophile.com/content/bw-705-loudspeaker-measurements#bAgQAh2T1TR67C3x.97
) velmi, velmi divoka.

V kontexte tohto je nejake impedancne prisposobenie k elektronkovemu
dost iluzorna zalezitost, ak na strane reprobedne nie su urobene
adekvatne zasahy, trebars zatlmenie tych peakov RLC clenmi - co
vacsinou nebyva, pretoze ostatnych niekolko desatroci (a predtym sa na
to prdelo) sa reprobedne robia tak, ze sa pocita s budenim z
napatoveho zdroja, teda s malou internou impedanciou a dobrym tlmenim,
typicky tranzistorove zosilnovace so silnou negativnou spatnou vazbou,
V tom pripade je udaj na zosilnovaci v Ohmoch len obmezdenim
impedancie zo spodnej strany kvoli limitovanemu vystupnemu prudu
koncoveho stupna. U elektronkovych zosilnovacov to byva kusok ine,
kvoli prisposobeniu impedancie koncovej lampe je velmi vhodne drzat
impedanciu zataze v rozumnych medziach (zdola aj zhora), preto sa do
bedni obcas (ale ozaj len zriedkavo) montuju tie spominane RLC cleny.

Ina situacia je u muzikantskych aparatov, kde sa na nejake impedancie
vacsinou kasle a koncova flaska trpi. Ale tam na tom velmi nezalezi,
lebo muzikanti maju radi ak je anoda rozzeravena do cervena.
Reproduktory do gitarovych zosilnovacov su konstrukcne odlisne od hifi
(uplne ina citlivost, poddajnost zavesu, maximalna vychylka) a aj
mierne odlisne od PA reproduktorov, u tych gitarovych je bezne mat hrb
niekde v okoli strednych kmitoctov a zostup smerom ku kmitoctom
vyssim, napriklad
http://celestion.com/product/27/heritage_series_g12h75/ S citlivostou
bezne nad 95dB/W/m sa da urobit nesmierny kraval aj s 25-50W
zosilnovacom.

K povodnej otazke - ten zosilnovac vyzera fajn, za rozumnu cenu, ale
ako pisali predrecnici, velmi dolezity je reprobox.