OT: Uroven konference was Re: OT? Schemy k zariadeniam, was: Elnec LabProg48LV c2UgbG91xI3DrS4u

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Červenec 3 19:26:24 CEST 2015

Zdravím,

> Asi proto, že já vlastně  pro čistou 8080 nikdy nic nenapsal. Spektrum jsem
> jako programátor úplně minul, ale jinak bylo ze začátku vše na Z80. Vidíte,
> já měl zase svůj BIOS pro SHARPa MZ-8xx, svůj řadič FDD a vlastní
> format.com a sys.com - tehdy jsem byl neskutečně hrdý, že to byly programy
> v asm, které se samy modifikovaly na základě zadaných parametrů. Po pár
> létech mi dalo spoustu práce zpětně to prolouskat a málem jsem si sám
> nafackoval za tu prasárnu.

Vypadá to, že máme společné i nějaké hříchy mládí, ikdyž samomodifikující se
kód jsem páchal ještě v éře TI-58, tam to teprve bylo sado-maso :-). U Z80
už mne to tak netahlo :-).

> Ale jinak k těm zkušenostem - já vždy tíhnul k  HW. To, že jsem začal i
> programovat bylo dáno tím, že nebyl po ruce žádný slušný programátor. Tím
> nechci říct, že já jsem (byl) slušný programátor. Prostě jsem byl nucen si
> hodně věcí  udělat sám. Na druhou stranu to mělo i svá pozitiva, zatím jsem
> se nenechal "ochcat" žádnou rychlokvaškou.

Sharpa MZ-821 jsem měl též! Měl mnohem lepší možnosti videovýstupu, lepší
architekturu základní desky - prostě byl více směrem k počítačům, zatímco
Sinclair byl jednoznačně hračka, o tom samozřejmě není pochyb.
  Já byl spíše ten SW man. Hardwaristu k sobě jsem měl a měli jsme v té
době vynikající dělbu práce. Přinesl mi desku do té naší bedny k Sinclairovi
a povídá "no, když to měřím sondou nebo oskopem, vypadá to, že nějaké
signály tam jsou. Zkus to nějak oživit softwarově. Porty to má F8-FB a
tady máš datasheet od toho kontroléru". No a já už měl doma tehdejší zázrak
výpočetní techniky - mechaniku 8" diskety snad ze ZVT, takovou tu s motorem
pomalu jako z pračky. A když jednou po RANDOMIZE USR 49152 to cvaklo,
zabzučelo, hlava se posunula a zase odpadla a v paměti se na správném
místě objevil blok 256ti E5tek (naformátovaný nezapsaný sektor), to byl
pocit, jaký asi může zažívat vítěz F1 nebo někdo, kdo právě vylezl na vrchol
Mount Everestu :-) :-). A od tohohle byl k BIOSu do CP/M jen krůček :-).

No a jak jsme dopadli teď ? Stále dělám spíše software. A kolega hardwarista ?
Taky dělá software. Dříve se snažil o nějaké speciální HW řešení, ale nedalo
mu to vydělat a tak teď je to jeden z nejlepších SW expertů na produkty jistě
velmi známé firmy dodávající telco infrastrukturu v celé Evropě a je to
poznat - vídáme se tak 2x do roka, jinak furt někde lítá po světě a léčí
instalované systémy :-).

Zdraví Pavel