OT: Uroven konference was Re: OT? Schemy k zariadeniam, was: Elnec LabProg48LV c2UgbG91xI3DrS4u

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Červenec 3 14:56:06 CEST 2015

Zdravím,
  jen malý vpisek :-)

> Kdysi před dávnými věky jsem dělal na UNIXU, má úplně první  knížka o
> UNIXU byla v ruštině, neb nic jiného jsem o něm tehdy nesehnal. Pak jsem
> se dostal k mikropočítačům a CP/M.

Pro ten náš jsem napsal BIOS. Byl to Sinclair s rozšířenou pamětí a diskovým
řadičem 2797. To bylo radosti, když jsem načetl první sektor :-) :-).

> Tehdy bych na Microsoft nevsadil ani
> pěťák.

To je zajímavé! Naopak, já tehdy MS zbožňoval! Jeho nástroje M80 (makroasm),
B80 (Basic), F80 (Fortran) a L80 (Linker) pod CP/M mi naprosto učarovaly!
Geniální! Na pár desítkách KB vtěsnána taková inteligence... Ten M80 byl
opravdu o dost lepší než nejlepší ASMy (GEN3, OCP Assembler atd), které jsem
zatím znal ze Spectra. B80 kompiloval přes ASM (bylo možno ten kód pak
zoptimalizovat ručně, než ho jeden přeložil do bináru), já si s tím hrál,
ale nikdy jsem nenašel, co po něm zoptimalizovat. Ten kód byl přeložen tak
hezky, že o moc líp bych ho nenapsal. Neuměl samozřejmě používat opkódy Z80,
ale to bylo vcelku pochopitelné. M80 je assemblovat uměl.
  První ránu tomuto image uštědřil interpretr Basicu od MS, přibalený k Amize
s AmigaOS 1.x. Ta věc nezvládla bez crashe spustit ani jednoduchý cyklus
s pípáním o zvyšující se frekvenci. Díky absenci MMU neměla Amiga ochrany
paměti a tak jeden hloupý program shodil snadno celý systém. Dovoluji si
tvrdit, že tento Basic byl jedním z "vaklajících" pilířů, které později
přispěly k pádu Amigy. V AmigaOS 2.x a vyšších už z pochopitelných důvodů
nebyl. V té době existovaly i konspirační teorie, že tento produkt byl
záměrně sabotován, aby se Amize ublížilo ve prospěch PC, které tehdy ještě
zdaleka nebyly tak převažující, jako dnes.
  No a pak už to šlo ráz na ráz. Windows 3.x ve srovnání s tehdy se
vyskytujícím AmigaOS 3.0 byly prostě jako trakař proti Mercedesu a když jsem
se začal trošku více zajímat i o tu stránku licenční a komerční (ano, ty
*80 nástroje jsem měl ukradené, konec konců jako celou CP/M kromě vlastního
BIOSu, kaju se za to dodnes), zjistil jsem, že MS se se mnou stal
nekompatibilní a já to přijal a vydal se dál svou cestou bez něj.

> Myslím, že dnes bych zde lidi znající Digital Research spočítal
> na prstech. S Windows jsem se potkával od první verze, ale na pracovním
> počítači se mi objevila až verze W98 a Windows jsem zůstal věren dodnes.
>
> Proč? No vyhovují mi. A o tom to celé je - VYHOVUJÍ MNĚ OSOBNĚ.
> Proč bych měl někoho osočovat, nebo jím opovrhovat, že jemu vyhovuje
> něco jiného? Je to většinou jen a pouze jeho osobní volba a tu
> respektuji. Ale vyžaduji aby dotyčný respektoval i volbu mou.

S posledním odstavcem souhlasím a jsem plně v resonanci :-) :-). Zajímavé
jsou ale právě ty odlišné osobní zkušenosti na začátku.

Zdraví Pavel