Zvláštní konstrukce ventilátoru

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Leden 9 11:20:34 CET 2015


Zdravím,
  jasně, motorky se závitem nakrátko znám, to jsou takové ty typické
gramofonové - jedna cívka,  pólové nástavce tvoří stator, a v části jednoho
pólového nástavce je tlustý závit nakrátko.
  Zde žádný závit nakrátko zaručeně není.
  Mohl by to dělat ten zvláštní tvar statorových plechů ? Ten by tu
nehomogenitu vytvořit mohl. Nic jiného nehomogenního tam nevidím.
  Pavel

> Ve své podstatě jde o jednofázový motor, kde se točivé pole dělá buď 
> závitem na krátko na části jednoho pólu (u malých co běží jen chvíli - 
> třeba natahování hodinového strojku spínacích hodin), nebo nějakou 
> nehomogenitou v magnetickém toku statoru či rotoru (u větších ale ne zas 
> moc velkých, ty mají pomocné vinutí fázově posunuté kondem).
>
> Tyhle motory možná na obdélník nemusí fungovat, proto je ta elektronika 
> složitá.
>
> ----- Původní zpráva ----- Od: "Pavel Troller" <patrol na sinus.cz>
>
>  v ústřednách se používají poměrně velké ventilátory od firmy PAPST. Jeden
> z nich se poškodil - má zkrat na napájení. Nedestruktivně je rozebratelný
> jen částečně a protože v tomto stavu případnou opravu neumožnil, provedli
> jsme destruktivní rozborku (odvrtání). Odhalila se nám tím velmi zvláštní
> konstrukce.
>  Zdánlivě jde o běžnou konstrukci s plášťovým rotorem, ale po rozborce se
> ukázalo, že čtyři póly statoru mají ve skutečnosti pouze JEDNO vinutí,
> zapojené do série. Jak tohle může fungovat ? Deska elektroniky je složitá
> jak orloj, ale vedou z ní fakt jen 2 (slovy: dva) dráty do statoru. Jak 
> tohle
> funguje ?
>  Dovolil jsem si pořídit foto. Naleznete zde:
>  http://sinus.cz/~patrol/unsorted/vent1.jpg
>  http://sinus.cz/~patrol/unsorted/vent2.jpg
>  Co je tam dále zvláštní, je podivné tvarování statorových plechů. Je tam
> takové zvláštně tvarované vybrání, taková vlnka. Že by ta byla zdrojem
> točivého pole ?
>  Konstrukce rotoru je též zvláštní: Je to vlastně měděný "hrníček" (zda
> náhodou není jen železný a silně poměděný nevím, ale škrábal jsem to co jsem
> mohl a pořád jen měď a měď) a v něm je vlepena stočená vložka z elastické
> magnetické hmoty (něco jako "ohebný ferit"). Ta se dala odlepit, vyndat a
> narovnat a pokud se po ní jezdí šroubovákem, tak "poskakuje", tj. je patrné,
> že po délce té vložky jsou magneticky různě polarizované oblasti
> (pravděpodobně 4). Při otáčení v sestaveném stavu je lehce patrné 
> "krokování"
> (rotor má tendenci se vracet do čtyř různých "stabilních poloh").
>  Setkali jste se s něčím takovým ?


Další informace o konferenci Hw-list